Wystawa Romana Modzelewskiego pt. „Projekty, mebel, malarstwo” w warszawskim STUDIO UNIT 2. Na zdjęciu Fotel RM58, jak można się domyślić – z 1958 roku. Był wykonany z laminatu poliestrowo-szklanego i być może z tego powodu nigdy nie wszedł do masowej produkcji (PRL był zapóźniony w tworzywach sztucznych), dziś więc nie znajdziemy go na śmietnikach. Był to natomiast model najbardziej doceniany na świecie i właśnie on zachwycił Le Corbusiera. Fot. PAP/Andrzej Rybczyński
Mieszkanie w Warszawie z lat 1965 - 1975. W pokoju widoczny kącik wypoczynkowy z fotelem typu 300-190, znanym jako „Lisek”. Projekt Heryka Liska z 1962 r., rodukowany przez Bystrzyckie Fabryki Mebli. Obok stoi wersalka i stolik, w tle regał z radiem „Atut 2” i telewizorem „Alga”, a obok kącik jadalny (stół oraz krzesła). Fot. NAC/Archiwum Fotograficzne Zbyszka Siemaszki, sygn. 51-140
Wystawa „Chcemy być nowocześni. Polski design 1955-1968 z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie”. Na pierwszym planie słynny fotel 366 Józefa Chirowskiego, który powstał w 1962 r. i był jednym z najpopularniejszych w PRL. Dziś znów jest produkowany. Fot. PAP/Paweł Kula
Fotel „Tulipan” Teresy Kruszewskiej z 1973 roku, gwiazda polskiego design, na wystawie „W stronę nowoczesności. Polskie wzornictwo po 1956 roku” z Zamku Ujazdowskim. Fot. PAP/Andrzej Rybczyński
Krzesło „Muszelka” – prototyp z 1956 r., wersja z siedziskiem lakierowanym na czarno. Stworzyła je Teresa Kruszewska w Spółdzielni Artystów „Ład”. Obiekt znajduje się w Ośrodku Wzornictwa Nowoczesnego w Muzeum Narodowym w Warszawie. Fot. archiwum cyfrowe MN, http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=52628&show_nav=true
I podobne tylko z nazwy krzesło „Muszla” Hanny Lachert, tapicerowane, które też powstało w Spółdzielni Artystów „Ład” w 1956 r. Obiekt znajduje się w Ośrodku Wzornictwa Nowoczesnego w Muzeum Narodowym w Warszawie. Fot. archiwum cyfrowe MN, http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=52679&show_nav=true
Izabela Szerska-Sternińska, demontowana ława ze szczeblin brzostowych (na drugim planie), lata 60. Fot. Jerzy Proppe (lub) Leonard Sempoliński (lub) Andrzej Żuk - "40 lat Ładu", Warszawa: Zachęta Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, 1967, https://zacheta.art.pl/pl/mediateka-i-publikacje/40-lat-ladu, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=89385340
Krzesło Izabeli Szerskiej-Sternińskiej zaprezentowane podczas wystawy „Design. Sztuka Kobiet” w DESA Unicum w Warszawie w 2019 roku – największej w historii ekspozycji poświęconej polskiemu wzornictwu „płci pięknej”. Był to przegląd najlepszych projektów rodzimych designerek ostatniego stulecia, w tym m.in. słynne, wspomniane już krzesła: „Muszelka” Teresy Kruszewskiej czy „Pająk” Marii Chomentowskiej. Fot. PAP/Tomasz Gzell
Krzesło „Pająk” (typ 288) z 1956 r. Projekt: Maria Chomentowska na zlecenie Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Obiekt znajduje się w Ośrodku Wzornictwa Nowoczesnego w Muzeum Narodowym w Warszawie. Fot. archiwum cyfrowe MN, http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=7892
Krzesło „Płucka” z 1956 r., również Maria Chomentowska na zlecenie Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Obiekt znajduje się w Ośrodku Wzornictwa Nowoczesnego w Muzeum Narodowym w Warszawie. Fot. archiwum cyfrowe MN, http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=7887&show_nav=true
Ponownie fotel Modzelewskiego, w Muzeum Narodowym jest też czarny, zapewne prototyp, a u Haliny Modzelewskiej – biały. Fotel z żywicy epoksydowej i maty szklanej, pusty w środku. Do 2012 r. powstało tylko kilka sztuk, teraz produkowany przez firmę Vzór Jakuba Sobiepanka – w ramach dyplomu na ASP miał wdrożyć do seryjnej produkcji mebel historyczny, który nie mógł być robiony masowo w czasach swych narodzin. Fot. archiwum cyfrowe MN, http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=52683&show_nav=true
Tapczan - projekt Hanny Lachert na zlecenie Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Fot. Kwartalnik „Projekt” nr 1 - kwiecień-maj-czerwiec 1956, wyd. „Sztuka”", Warszawa, 1956, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11720131
1968 rok. Pokaz wyposażenia mieszkań na osiedlu „Woronicza” w Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej „Politechnika” w Warszawie. Na zdjęciu zestaw wielofunkcyjny z wysuwanym tapczanem. Fot. NAC/Archiwum Fotograficzne Zbyszka Siemaszki, sygn. 51-136-1
Półkotapczan w salonie meblowym „Emilia” przy ul. Emilii Plater 51. Warszawa, 1973 r. Fot.PAP/Tomasz Listopadzki
Fragment pokoju z 1968 r. Widoczny tapczan z taboretami, ławą i lampą stołową oraz ażurowy regał wydzielający wnękę sypialną. Wnętrze zaprojektowane przez inżyniera Henryka Olszewskiego. Fot. NAC/Archiwum Fotograficzne Zbyszka Siemaszki, sygn. 51-134
1968 rok. Pokaz wyposażenia mieszkań na osiedlu „Woronicza” w Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej „Politechnika” w Warszawie. Na zdjęciu meblościanka w kolorze białym. Fot. NAC/Archiwum Fotograficzne Zbyszka Siemaszki, sygn. 51-136-2
1970 r. Salon Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Handlu Meblami w Poznaniu. Ekspozycja mebli - widoczny stół z krzesłami, regał i meblościanka, a także telewizor Neptun 311. Fot. NAC/Archiwum Grażyny Rutowskiej, sygn. 40-3-85-9
1970 r. Salon meblowy w Poznaniu. Kobieta siedzi przy ławie i fotelach Fot. NAC/Archiwum Grażyny Rutowskiej, sygn. 40-3-85-5
1970 r. Salon meblowy w Poznaniu. Ekspozycja mebli - widoczny regał z telewizorem Lazuryt 103 oraz stolik z fotelami. Za witryną sklepu widoczne kobiety. Fot. NAC/Archiwum Grażyny Rutowskiej, sygn. 40-3-85-13
1970 r. Salon meblowy w Poznaniu. Ekspozycja mebli prezentująca regały, stolik z fotelami. Fot. NAC/Archiwum Grażyny Rutowskiej, sygn. 40-3-85-16
Targi Meblowe w Kalwarii Zebrzydowskiej. 1972-07-21. Fot. PAP/Andrzej Piotrowski
Szara rzeczywostość PRL zmieniłą wszelskie projekty w zwaliste mebloscianki nazywane segmentami, a siedziska typu Muszelka czy 366 w zwaliste fotele obite burymi wzorami. Na zdjęciu 1980 rok, Dom Meblowy „Emilia” i meblościanka „Ewina”. Fot. PAP/Leszek Łożyński
Perły wzornictwa meblowego PRL i to, co stało w każdym domu