Bohaterem wyreżyserowanego przez Jerzego Gruzę w latach 70. serialu „Czterdziestolatek” był budowniczy Dworca Centralnego, inżynier Stefan Karwowski – w tej roli Stefan Kopiczyński (na zdjęciu w środku, stoi bokiem. ). Jego ciągłe problemy ma budowie pogłębia jeszcze groteskowo niekompetentny technik budowlany Roman Maliniak – Roman Kłosowski (w środku). Fot. TVP
Budowa Dworca Warszawa-Centralna. Podpory dachu. W tle Pałac Kultury i Nauki. Podróżni oczekujący na improwizowanym dworcu, pełniącym funkcje Dworca Centralnego przed ukończeniem budowy. Maj 1974. Fot. NAC, Archiwum Grażyny Rutowskiej. Sygnatura: 40-W-89-24
Podróżni oczekujący na improwizowanym dworcu, pełniącym funkcje Dworca Centralnego przed ukończeniem budowy. Maj 1974. Fot. NAC, Archiwum Grażyny Rutowskiej. Sygnatura: 40-W-89-26
Robotnicy z młotami pneumatycznymi kruszą betonowe elementy. W tle hala prowizorycznego dworca, pełniącego funkcje Dworca Centralnego przed ukończeniem budowy. Maj 1974. Fot. NAC, Archiwum Grażyny Rutowskiej. Sygnatura: 40-W-89-28
Trudno uwierzyć, ale budowa Dworca Warszawa-Centralna zaczynała się od dwóch koparek i 23 robotników Tu: wykopy pod budynek, robotnicy i spychacz. W tle Pałac Kultury i Nauki. 1973-03-07. Fot. NAC, Archiwum Grażyny Rutowskiej. Sygnatura: 40-W-89-2
Na ostatnim etapie, gdy prace trwały nieprzerwanie 24 godziny na dobę, budowę musiało wspierać swoją pracą wojsko i więźniowie z zakładów karnych. Widok placu budowy Dworca Centralnego w Warszawie w kierunku Al. Jerozolimskich. Na horyzoncie budowa Hotelu Forum.. 1973-03-07. Fot. NAC, Archiwum Grażyny Rutowskiej. Sygnatura: 40-W-89-8
Plac budowy i perony prowizorycznego Dworca Warszawa-Centralna. W tle Pałac Kultury i Nauki i zabudowa ul. Emilii Plater. 1973-03-07. Fot. NAC, Archiwum Grażyny Rutowskiej. Sygnatura: 40-W-89-9
Wykopy i prowizoryczny dworzec Warszawa-Centralna - widoczne zejścia na perony. W tle Pałac Kultury i Nauki. 1973-03-07. Fot. NAC, Archiwum Grażyny Rutowskiej. Sygnatura: 40-W-89-12
Widok placu budowy Dworca Centralnego w Warszawie z budynku na rogu Al. Jerozolimskich i ul. Chałubińskiego. Na jezdni tramwaje Konstal 13N. W tle budynki przy ul. Emilii Plater i Pałac Kultury i Nauki. 1974-01-1. Fot. NAC, Archiwum Grażyny Rutowskiej. Sygnatura: 40-W-89-14
Widok placu budowy Dworca Centralnego w Warszawie z budynku na rogu Al. Jerozolimskich i ul. Chałubińskiego. Na jezdni tramwaj Konstal 13N. Na ogrodzeniu tablica "Budowa Dworca Centralnego PKP - generalny wykonawca PRK-7". W tle prowizoryczny budynek dworca Warszawa-Centralna i przedwojenne kamienice wzdłuż ul. Chmielnej. 1974-01-1. Fot. NAC, Archiwum Grażyny Rutowskiej. Sygnatura: 40-W-89-17
Wnętrze wykopu pod perony dworca Centralnego w Warszawie. Widoczni robotnicy, kompresory zasilające młoty pneumatyczne oraz ciężarówki - Tatra 138 i ZIŁ-130. W tle zabudowa ul. Emilii Plater oraz Pałac Kultury i Nauki. Maj 1974. Fot. NAC, Archiwum Grażyny Rutowskiej. Sygnatura: 40-W-89-23
Ustawianie konstrukcji nośnej Dworca Centralnego w Warszawie. Widoczni robotnicy na kratownicach. Maj 1974. Fot. NAC, Archiwum Grażyny Rutowskiej. Sygnatura: 40-W-89-29
Szkielet konstrukcji Dworca Centralnego podczas ostatniej fazy budowy - widok od strony skrzyżowania Al. Jerozolimskich z ul. Emilii Plater. Widoczne ciężarówki ZIŁ-130. Data wydarzenia: 1975-05-01 - 1975-07-18. Fot. NAC, Archiwum Grażyny Rutowskiej. Sygnatura: 40-W-89-30
Plac budowy Dworca Centralnego jako plan filmowy Jerzego Gruzy – tak w serialu „Czterdziestolatek” (kręconym od 1974 roku, przed otwarciem dworca), jak i w jego filmowej kontynuacji „Motylem jestem, czyli romans 40-latka” (na zdjęciu Andrzej Kopiczyński jako inż. Stefan Karwowski i Irena Jarocka jako piosenkarka Irena Orska na tle budowy). Fot. TVP
Technik Roman Maliniak (Roman Kłosowski, drugi od lewej) i inżynier Stefan Karwowski (Stefan Kopiczyński, pierwszy od lewej) na budowie Dworca Centralnego. Obok, po prawej robotnik na budowie Wacław Popielak (w tej roli Wacław Kowalski). Serial „Czterdziestolatek”, reż. Jerzy Gruza, 1974 rok. Fot. TVP/EAST NEWS
Tak budowano Dworzec Centralny - w życiu i w filmie