British Museum jest jedną z największych atrakcji turystycznych Londynu, ale też obiektem kontrowersji , bowiem odmawia oddania znamienitych artefaktów krajom, z których pochodzą. Nie zamierza m.in. wydać Grecji rzeźb z Partenonu (na zdjęciu). Fot. David Cliff / SOPA Images / LightRocket via Getty Images
3400-letnie popiersie królowej Nefretete znajduje się w berlińskim Neues Museum. Tu w 2014 egispką piękność oglądała królowa Danii Małgorzata II. Rzeźbę odkrył niemiecki zespół Ludwiga Borchardta podczas badań w 1912 na terenie Amarny. Nie pokazywano jej Egipcjanom i wprowadzano ich w błąd ws. wyglądu i wartości rzeźby. Drogą morską przewieziono ją do Niemiec, utrzymując wciąż w tajemnicy. Na wystawę trafiła dopiero w 1924. II wojnę przetrwała w m.in. w bunkrze i kopalni. Fot. Andreas Rentz/Getty Images
Ołtarz pergamoński, przedstawiający sceny z Gigantomachii, zbudowano w latach 180–160 p.n.e. w Pergamonie dla upamiętnienia zwycięstwa nad Galatami. Przez lata został zniszczony, a materiał wykorzystano przy budowie tzw. murów bizantyjskich. Elementy ołtarza odkryła kolejna ekipa Niemców - Carla Humanna - podczas wykopalisk w latach 1878-1880. Przewieziono je do Berlina i w latach 1911-1930 ołtarz zrekonstruowano. Jest eksponowany w Muzeum Pergamońskim. Fot. PHAS/Universal Images Group via Getty Images
Bramę Isztar w Babilonie wzniesiono za króla Nabuchodonozora II i poświęcono bogini Isztar. Była to północna brama miasta, otwierająca tzw. drogę procesyjną aż do E-sagili – świątyni boga Marduka. Jej charakterystyczną cechą była ogromna paleta barw, jakimi ją udekorowano, w tym oblicowanie glazurowaną, niebieską cegłą. Zrekonstruowana, prawdziwa Brama Isztar znajduje się dziś również w Muzeum Pergamońskim w Berlinie, a w Iraku jej replika. Fot. Adriano Alecchi/Mondadori via Getty Images
W Iraku w Babilonie zbudowano tylko replikę Bramy Isztar. To w zasadzie dwie bramy połączone przejściem, dla skuteczniejszej obrony przed napastnikami. Pozwalało to też lepiej kontrolować przybyszów przechodzących przez bramę. Na niebieskiej cegle rozmieszczone były wyobrażenia 575 zwierząt, które symbolizowały poszczególne bóstwa: węże-smoki – Marduka, byki – Adada i lwy – Isztar. Miały różne barwy (żółte, zielone, białe i czerwone) i obramowane były pasami rozetek. Fot. DeAgostini / Getty Images
W wielu muzeach Europy znajdują się egipskie zabytki, w tym mumie. Mają je holenderskie muzeum w Lejdzie (także sarkofagi i rzeźby) oraz włoskie w Turynie (też komorę grobową architekta Cha z żoną z 1400 r. p. n. e. i przechowuje od 1823 rękopis Papirusu Królewskiego). Muzeum Egipskie i Zbiór Papirusów znajduje się w Berlinie. Zbiór egipski jest też w Paryżu, w Luwrze. Na zdjęciu mumia Tutenchamona prezentowana w 2019 r. w Grande Halle w La Villette. Fot.Chesnot / Getty Images
Ale największą na świecie kolekcją dzieł sztuki egipskiej poza Egiptem ma.. rzecz jasna Muzeum Brytyjskie.To tutaj znajduje się Kamień z Rossetty (na zdjęciu) – zabytek, którego odkrycie przyczyniło się do odszyfrowania pisma hieroglificznego. Ponadto ekspozycja obejmuje również egipskie mumie, listy z Amarny, szereg elementów budowli, posągi, rzeźby i płaskorzeźby, kamienne sarkofagi. Fot. David Cliff/SOPA Images/LightRocket via Getty Images
Te artefakty zabrane przez Brytyjczyków z Egiptu to kolejne - po greckich marmurach - eksponaty British Museum budzące kontrowersje. Ale zabytków, wokół których toczy się dyskusja na temat ich zwrotu krajom ich pochodzenia, jest ogromnie dużo. To najcenniejsze kolekcje, bez których muzeum byłoby prawie puste. Fot. Chris J. Ratcliffe/Getty Images
Trwają też dyskusje o zwrocie przez lonyńskie muzeum brązów z Beninu - figur i płaskorzeźb zrabowanych pod koniec XIX wieku przez żołnierzy brytyjskich w pałacu królewskim w Beninie, na terenie obecnej Nigerii. Fot. David Cliff / NurPhoto via Getty Images
Również eksponowanie w Londynie kamiennych figur z Wyspy Wielkanocnej jest kontrowersyjne. Fot. David Cliff / NurPhoto via Getty Images
Podobna sytuacja, jak z egipskimi zabytkami, jest z wazami z Chin: znajdziemy cenne ekzemplerze w paru muzeach Europy. Na zdjęciu sala z chińską ceramiką w Musée Guimet w Paryżu w Paryżu, 1903. Fot. Sepia Times / Universal Images Group via Getty Images
A tu trzy wazony z dynastii Ming w Muzeum Fitzwilliam na Uniwersytecie Cambridge w Anglii, zrekonstruowane po ich zbiciu w 2006 roku przez mężczyznę, który potknął się o sznurowadło i spadł z marmurowych schodów. Fot. Daniel Berehulak / Getty Images
Egzotyczne zabytki, które przez stulecia przywożono do Europy. Muzea nie planują ich oddać