Po godzinach

Kilkanaście tysięcy złotych za okładkę komiksu. Kto da więcej?

Polskie komiksy już dawno podbiły serca czytelników, teraz podbijają rynek sztuki. Oryginalne plansze oraz ilustracje osiągają ceny kilku tysięcy złotych, a okładki do komiksów – nawet kilkudziesięciu tysięcy. Prace najlepszych rodzimych rysowników, przedstawiające bohaterów różnych pokoleń od Kapitana Klossa, przez Kajka i Kokosza, Tytusa, Romka i A’Tomka, aż po Jeża Jerzego pójdą pod młotek już w czwartek w domu aukcyjnym DESA Unicum.

145 oryginalnych prac wystawionych na IV Aukcji Komiksu i Ilustracji, która odbędzie się 7 maja w domu aukcyjnym DESA Unicum, to prawdziwy przekrój polskiego rysownictwa. Znalazły się w nim plansze komiksowe, oryginalne ilustracje prasowe i książkowe, kalki animacyjne, okładki i szkice komiksowych okładek.

– Największym zainteresowaniem cieszą się ci najbardziej rozpoznawalni bohaterowie, czyli Kajko i Kokosz czy Tytus Romek i A’Tomek – mówi Karolina Łuźniak z DESA Unicum. Dlatego na liście prac przeznaczonych do licytacji nie brakuje tych autorstwa Janusza Christy, Papcia Chmiela, Szarloty Pawel czy Tadeusza Baranowskiego.

Jak podkreśla Łuźniak, w ofercie są też prawdziwe gradki dla kolekcjonerów. – Najciekawsze i najcenniejsze są okładki: do „Kapitana Klossa” – okładka do „Agenta J-23” oraz bardzo rzadka na rynku okładka tylna, tym razem Jerzego Skarżyńskiego do „Janosika”. Prace tego artysty do komiksów pojawiają się niezwykle rzadko na rynku, ponieważ całość spuścizny komiksowej wykupiła Biblioteka Zakład Narodowy imienia Ossolińskich we Wrocławiu.
Komiks przeżywa renesans
Na aukcji nie zabraknie też przedstawicieli młodszego pokolenia, jak choćby Tomasza Lwa Leśniaka z niegrzecznym Jeżem Jerzym czy Huberta Ronka z „Thorgalem – Zemstą Dziadka” parodiującym wielokrotnie nagradzaną i najpopularniejszą na kontynencie europejskim serię komiksową.

Oprócz tego będzie także coś dla miłośników ilustracji. Sentyment w pokoleniu 30 i 40 latków mogą wywołać folie animacyjne do takich bajek jak „Kot Filemon” czy „Bolek i Lolek”. Jednak to komiksy są największymi bohaterami czwartkowego licytowania.
Ceny komiksów na polskim rynki sztuki

Ceny wywoławcze oferowanych na aukcji prac zaczynają się od 400 złotych. Najdroższa, wystawiona do licytacji za 15 tysięcy złotych, to okładka komiksu „Kapitan Kloss” cz.I- Agent J-23 , która w 1978 roku ukazała się w Jugosławii. Górna estymacja dla tej pracy to 20 tysięcy złotych.

Patrząc na wyniki poprzednich aukcji komiksów, można zauważyć, że największy wzrost cen notują plansze komiksowe autorstwa m.in. Mieczysława Wiśniewskiego, Henryka Jerzego Chmielewskiego czy Szarloty Pawel.

– Najdrożej sprzedaną pracą do tej pory była okładka do „Zwariowanej Wyspy” z Kajtkiem i Koko- osiągnęła ona cenę 22 tysięcy złotych – mówi Karolina Łuźniak.
„Papcio Chmiel” kończy 90 lat
Według analizy Wealth Solutions, Desa Unicum podczas zorganizowanych w 2014 roku trzech aukcji udało się sprzedać prace za ponad 750 tys. zł, a jednostkowe ceny uplasowały się na poziomie 3-6 tys. zł za pojedynczą pracę podczas, gdy jeszcze dwa lata temu ceny sięgały zaledwie kilkuset złotych. Z kolei wartość transakcji przeprowadzonych w Polsce w 2014 roku na rynku aukcyjnym, galeryjnym, jak również w ramach sprzedaży między kolekcjonerami, według tej instytucji finansowej, wyniosła ponad 2 mln zł.
Rysunki Tintina biją rekordy (fot. Artcurial)
Ponad 3,4 miliona dolarów za kartkę z rysunkami Tintina

Coraz większe zainteresowanie aukcjami komiksów na polskim rynku sztuki to odzwierciedlenie światowego trendu. Finansowy potencjał graficznych powieści domy aukcyjne odkryły w latach 90. XX wieku. Dzisiaj aukcje ilustracji, plansz komiksowych czy okładek odbywają się na całym świecie i przynoszą ogromne zyski.

Na marcowych aukcjach tej sztuki w Christie’s odnotowano sprzedaż prac za łączną sumę 5,1 milionów euro, a w Sotheby’s ponad 3,8 miliona euro. Na tej ostatniej za 56 250 euro została sprzedana praca polskiego artysty światowej sławy Grzegorza Rosińskiego, autora rysunków do komiksu Torgal. Jego rysunki uchodzą za jedne z droższych w świecie kolekcjonerów i są trudno dostępne w Polsce.

Dotychczas najdroższą sprzedaną na aukcji komiksu pracą jest kartka z rysunkami Tintina autorstwa Hergégo. Amerykański kolekcjoner zapłacił za nią za nią ponad 2,5 miliona euro, czyli ponad 3,4 miliona dolarów na aukcji w paryskim Artcurial w maju 2014 roku. Eric Leroy z domu aukcyjnego Artcurial powiedział wtedy, że ten nowy rekord potwierdził status obrazkowych historii jako jednej z głównych form sztuki współczesnej. Co znamienne, poprzedni rekord ustanowiony został w 2012 roku przez okładkę tego samego twórcy „Tintin w Ameryce” wynosił 1,3 miliona euro.

Inwestorzy zwracają uwagę na szybkie tempo wzrostu cen na rynku ilustracji komiksowych. Jak podaje Piotr Suchodolskie z Wealth Solutions: „za planszę okładkową do komiksu Amazing Spider-Man - autorstwa Johna Romity - jeszcze sześć lat temu płacono na aukcjach Heritage ok. 11 tys. dolarów. W 2013 r. na ten cel trzeba było już przeznaczyć prawie 39 tys. dolarów, a za wyjątkowe prace nawet powyżej stu tysięcy. W 1993 r. seria plansz okładkowych do komiksu Watchmen została sprzedana przez dom aukcyjny Sotheby’s za 33,5 tys. dolarów. W 2013 r. seria ta została zlicytowana już za łączną kwotę prawie 493 tys. dolarów”.


Autor „Thorgala” doceniony przez króla
Najdroższy komiks świata (fot.wikipedia.org)
Najdroższy komiks świata

Oprócz pojedynczych ilustracji czy plansz komiksowych, w orbicie zainteresowań światowych kolekcjonerów są także archiwalne wydania komiksów, za które również gotowi są płacić zawrotne sumy. Jak można przeczytać na stronie nowojorskiego domu aukcyjnego Heritage: „Generalnie, komiksy które mają największą wartość kolekcjonerską to te opublikowane między 1938 a 1979 rokiem. Typowo dla tej ramy czasowej największą wartość osiągają komiksy o superbohaterach i ich pierwsze wydania”.

Najbardziej pożądane i najdroższe wydania komiksów na świecie to pierwszy numer „Action Comics”. Ponoć na świecie istnieje jedynie 50-100 oryginalnych egzemplarzy tego komiksu, dzięki któremu świat poznał Supermana.

W sierpniu 2014 roku świat obiegła wiadomość o rekordowej sumie, za jaką jeden z egzemplarzy komiksu, wystawiony na aukcji internetowej na znanym portalu E-bay, został sprzedany. Darren Adams, który zdecydował się wystawić komiks na licytację, po zaciekłej walce między kolekcjonerami, uzyskał za niego ponad 3,2 mln dolarów. Z pewnością w 1938 roku, kiedy ta powieść graficzna ukazała się na rynku i kosztowała 10 centów, nikt nie przypuszczał, że w przyszłości, będzie można zbić na niej fortunę.
„Kajko i Kokosz - szkoła latania” (fot.DESA Unicum/Marcin Koniak)
Dla tych wszystkich, którzy kochają komiksy, a niekoniecznie chcą na nie wydać kosmiczne sumy, 14 maja na Stadionie Narodowym odbędzie się Komiksowa Warszawa – jeden z największych festiwali komiksu w Europie Środkowej. Czytelnicy będą mogli zapoznać się z najnowszymi pozycjami na rynku, a także spotkać się z autorami zarówno z kraju, jak i zagranicy.
Zdjęcie główne: (fot.DESA Unicum/Marcin Koniak)
Zobacz więcej
Po godzinach wydanie 17.11.2017 – 24.11.2017
„To była zabawa w śmierć i życie”. Od ćpuna po mistrza świata
Historię Jerzego Górskiego opowiada film „Najlepszy” oraz książka o tym samym tytule.
Po godzinach wydanie 17.11.2017 – 24.11.2017
„Geniusz kreatywności”. Polka obok gwiazd kina, muzyki i mody
Jej prace można podziwiać w muzeach w Paryżu, Nowym Jorku czy Londynie.
Po godzinach wydanie 10.11.2017 – 17.11.2017
Zsyłka, ucieczka i samobójstwo. Tragiczne losy brata Piłsudskiego
Bronisław Piłsudski na Dalekim Wschodzie uważany jest za bohatera narodowego.
Po godzinach wydanie 10.11.2017 – 17.11.2017
„Choćby z diabłem, byle do wolnej Polski”. Pierwszy Ułan II RP
Gen. Bolesław Wieniawa-Długoszowski skupia w sobie losy II RP.
Po godzinach wydanie 3.11.2017 – 10.11.2017
Kobiety – niewolnice, karły – rekwizyty. Szokujący„złoty wiek”
Służba była formą organizacji życia w tej epoce. Każdy kiedyś był sługą, nawet królewski syn.