Magia miast, urokliwe krajobrazy i niezwykłe wydarzenia kulturalne. Polska na EXPO kusi turystów
piątek,
22 maja 2015
Stoiska prezentujące walory polskich regionów, koncerty, happeningi, spektakle i pyszne jabłka – to wszystko czeka na odwiedzających Pawilon Polski podczas Tygodnia Turystyki Polskiej na Światowej Wystawie EXPO 2015 w Mediolanie. Cel jest jeden – zachęcić turystów do odwiedzenia Polski.
„Poland. Come and find all colours of life” (Polska. Przyjedź i odkryj wszystkie kolory życia – red.) to hasło, które zapowiada Polskę jako kraj bogaty kulturowo i pełen atrakcji turystycznych. Happeningi i pokazy na ulicach Mediolanu, mające przykuć uwagę przechodniów, oraz różnorodna oferta w polskim pawilonie na terenie EXPO – tak Polska zachęca turystów do wizyty w naszym kraju. Tydzień Turystyki Polskiej w dniach 18-24 maja inauguruje akcję promocyjną.
W kolejnych tygodniach na odwiedzających EXPO będą czekały atrakcje przygotowane przez Polską Organizację Turystyczną.
Dla polskich regionów i miast, udział w EXPO 2015 jest doskonałą okazją do szerszej promocji ich atrakcji turystycznych.
Cudze chwalicie, swego nie znacie
Podczas Tygodnia Turystyki Polskiej oraz całego EXPO, poszczególne regiony będą prezentować swoje atuty i zachęcać do odwiedzenia Polski.
Lublin będzie czarował, nawiązując do swojego wiodącego produktu – „Carnavalu Sztukmistrzów”. Wśród atrakcji m.in. pokazy akrobatów na slackline, czy występy teatrów ulicznych.
Do wizyty w Krakowie i Małopolsce zachęcać będzie Lajkonik, a dominującym motywem dla tego regionu będzie turystyka kulturowa i miejska. Promowane będą również Światowe Dni Młodzieży, które odbędą się w 2016 roku Krakowie.
Prezentacja województwa podlaskiego to przede wszystkim promocja turystyki rowerowej oraz przyrodniczych walorów regionu, w tym m.in. Podlaskiego Szlaku Bocianiego.
Polska Północna zaprezentuje się dzięki Związkowi Miast i Gmin Morskich – symbolem atrakcyjności turystycznej tego regionu jest bursztyn, który w artystycznej aranżacji pojawi się w kreacjach hostess.
Pokazy laserowe, spektakularna akcja MOSTY oraz odkrycie przed zwiedzającymi uroków Doliny Pałaców i Ogrodów Kotliny Jeleniogórskiej, przygotowane przez Dolny Śląsk, mają anonsować kolejne wydarzenie – Wrocław Europejską Stolicą Kultury 2016.
Warszawa zaprezentuje ofertę kulturalną, której symbolem jest Fryderyk Chopin. Za pomocą ławeczek multimedialnych, zwiedzający w Mediolanie przeniosą się w świat twórczości polskiego kompozytora.
Łączymy tradycję z nowoczesnością
Rekomendowane przez Polskę na wystawie produkty turystyczne to m.in. turystyka na terenach wiejskich, spa, wellness i uzdrowiska czy polskie szlaki kulinarne.
Organizatorzy podkreślają, że Polska to kraj o europejskim stylu życia, otwarty i przyjazny, stawiający na nowoczesny design, ale jednocześnie szanujący tradycję.
W Pawilonie Polski możemy znaleźć m.in. sklepik z tradycyjnymi polskimi przysmakami i produktami regionalnymi. Ponadto ekspozycję wzbogacają prezentacje multimedialne, promujące poszczególne regiony.
Interesującym elementem ekspozycji jest prezentacja najdłuższej, liczącej niemal 2000 km trasy rowerowej w Polsce – Greenvelo. To szlak przebiegający przez pięć regionów Polski wschodniej. Jego namiastkę daje kapsuła 5D, która pozwala przenieść się w zielone i magiczne zakątki naszego kraju.
Jabłkowa architektura i malowniczy ogród
Polski Pawilon znajduje się w centralnej części EXPO, w sąsiedztwie takich krajów jak Niemcy, Włochy, Francja, czy Holandia. Przy wejściu wita gości motto: „Abbiate ogni speranza, voi che entrate!” („Nasyćcie się wszelką nadzieją wy, którzy wchodzicie!” – red.).
– Hasło naszej ekspozycji jest obietnicą, że każdy zwiedzający znajdzie w Pawilonie Polskim wszystko, co dobre i budzące nadzieję. Zobaczy, że jest tu po prostu optymistycznie. Jesteśmy we Włoszech, gdzie Dante Alighieri jest czczony jako poeta wszech czasów. Chcemy, poprzez to nawiązanie, uczcić 750. rocznicę urodzin Dantego, jaka przypada na rok 2015, czas Wystawy Światowej EXPO we Włoszech – wyjaśnił dobór motta Sławomir Majman, Komisarz Generalny Sekcji Polskiej EXPO 2015.
Wejście do Pawilonu Polski prowadzi przez wysoką, wąską szczelinę, która kieruje gości do sielankowego sadu, inspirowanego obrazem Mehoffera pt. „Dziwny ogród”.
Pawilon Polski przyciąga odwiedzających wyjątkową elewacją – wnętrze kryje się za prostą, ażurową konstrukcją, nawiązującą do drewnianych skrzynek na jabłka. Dzięki temu projekt w sposób twórczy wykorzystuje tradycje polskiego sektora rolno-spożywczego, budząc skojarzenia z jabłkami, jednym z eksportowych hitów polskiego rolnictwa: Polska jest największym w Europie i trzecim na świecie producentem jabłek, a jednocześnie największym na świecie ich eksporterem. Roczna produkcja sięga 3 milionów ton, z czego 1,2 mln ton przeznacza się
na eksport.
Jabłka są nawiązaniem do motywu przewodniego EXPO 2015 – „Żywienie planety, energia dla życia”. Hasło to porusza wszystkie tematy związane z wyżywieniem, problemem braku żywności w niektórych regionach świata oraz edukacją w odżywianiu.
Kraje biorące udział w wystawie prezentują tradycję, technologię i innowacyjne podejście związane z przemysłem spożywczym i żywnością.
– Przedstawiamy Polskę w sposób, od którego odwykliśmy, czy nawet którego wcześniej nie znaliśmy. Pokazujemy Polskę młodą, optymistyczną, patrzącą bez obawy w przyszłość, potrafiącą połączyć naturę z technologią – zapewnił ambasador RP we Włoszech Tomasz Orłowski.
Koszt udziału Polski w tegorocznej wystawie światowej to nieco ponad 60 mln zł, z czego ok. 7 mln zł pochodzi z budżetu, a reszta z funduszy europejskich.