– Od dwudziestu lat przyjmujemy ustawy, które tworzą oficjalną wersję francuskiej historii, a teraz dajemy lekcję Polsce? – pytał retorycznie Éric Zemmour.
zobacz więcej
We „Francuskim samobójstwie” na uwagę zasługują szczególnie dwa cytaty.
Oto pierwszy z nich: „Francja po 1789 roku zatwierdziła zwycięstwo ludu nad arystokracją, narodu nad królami, prawa nad sędziami (parlamentami), państwa nad feudałami, jakobinów nad żyrondystami, umysłu nad przesądami, spartańskich cnót mężczyzn nad rozmiękczającą dominacją kobiet z salonów i dworów”.
I drugi cytat: „Francja po Maju’68 odtrąbiła zemstę oligarchów na ludzie, internacjonalizmu na narodach, nowych feudałów na państwie, żyrondystów na jakobinach, sędziów na prawie, kobiecości na męskości”.
Z powyższych fragmentów książki wynika, że historia Francji zatoczyła koło. Rewolta młodzieży paryskiej w 1968 roku nie była kolejnym etapem lewicowej walki o nowy wspaniały świat, rozpoczętej w 1789 pod hasłem „Wolność, Równość, Braterstwo”, lecz… zrywem kontrrewolucyjnym.
Otóż XVIII-wieczne elity monarchii Burbonów „wcieliły” się w zrewoltowanych studentów. Tym zaś snu z powiek nie spędzała społeczno-ekonomiczna sytuacja francuskiego proletariatu, lecz choćby ograniczenia odwiedzin w akademikach, przez co użalali się oni na to, że nie mogą swobodnie uprawiać seksu.
Przywódca Paryskiego Maja Daniel Cohn-Bendit w istocie może uchodzić za „potomka” Donatiena Alphonse’a François de Sade’a – pisarza uosabiającego libertynizm i zepsucie XVIII-wiecznej arystokracji francuskiej, która została zmieciona z areny dziejów przez hołdujących ascezie i moralnemu rygoryzmowi rewolucjonistów. W ich zaś szeregach nastąpiła państwotwórcza selekcja – ekstremiści przegrali (zgilotynowanie Maximiliena de Robespierre’a i jego towarzyszy), a do władzy doszedł Napoleon. Przedzierzgnął się on w monarchę reprezentującego interesy francuskiego ludu.
Ale najciekawsze tezy, jakie można wyłuskać z „Francuskiego samobójstwa”, dotyczą psychologiczno-kulturowego podłoża zmian cywilizacyjnych toczących współczesną Francję. Kluczem do książki Zemmoura może być esej francuskiego historyka prawa i psychoanalityka Pierre’a Legendre’a „Fabrykacja człowieka Zachodu” z roku 1996.
Ów uczony snuje w nim rozważania nad figurą Ojca. Zdaniem Legendre’a, na Zachodzie Ojciec jest ideą, obrazem, zasadą instancji, która porządkuje człowiekowi świat, prowadząc go – poprzez bolesne wyznaczanie granic i norm – do dojrzałości.
W tym kontekście tytułowe samobójstwo w książce Zemmoura można interpretować też jako ojcobójstwo. Emanacją figury Ojca jest bowiem nie tylko rodzic płci męskiej. To również ojczyzna.
– Filip Memches
TYGODNIK TVP, ul. Woronicza 17, 00-999 Warszawa. Redakcja i autorzy
Éric Zemmour „Francja nie powiedziała ostatniego słowa”, przekład – Andrzej Schenk, Wszystko Co Najważniejsze, Warszawa 2021
Éric Zemmour „Francuskie samobójstwo”, tłumaczenie: Beata Losson (przy współpracy Katarzyny Losson), Biały Kruk, Kraków 2022