Serbski teoretyk sztuki Miško Šuvaković sformułował termin „realizm Sorosa” („Soros realism”). Pojęcie to nawiązuje do zbitki słownej „socrealizm”. Tak, jak w okresie stalinowskim sztuka miała afirmować ciężki trud ludu pracującego miast i wsi, tak w latach 90. – jej misją stało się lansowanie koncepcji „społeczeństwa otwartego” poprzez choćby eksponowanie problemów grup uchodzących za uciskane mniejszości. Z tym, że o ile orężem socrealizmu był patos, o tyle w „realizmie Sorosa” – zjawisku charakterystycznym dla postmodernizmu – mamy do czynienia z takimi środkami, jak ironia. I nie można tu pominąć podstawowej różnicy – między klasyczną, choć kiczowatą, estetyką w służbie dyktatury a awangardowym eksperymentowaniem, które nieraz miało na celu naruszanie rozmaitych tabu.
Choć SCCA promowały lokalne odrębności, to zarazem traktowały je instrumentalnie. Różnorodność celebrowano i wręcz fetyszyzowano, lecz tak, żeby poszczególne tożsamości się nie upodmiotowiły względem obowiązujących reguł. Rzecz jasna nie wchodziły tu w grę praktyki cenzorskie, lecz rozmaite wyszukane zabiegi, jak choćby lansowanie przez kuratorów określonych tematów.
Można dojść do wniosku, że paradoksalnie Soros – ikona liberalizmu lat 90. – przerobił lekcję włoskiego komunistycznego myśliciela pierwszej połowy XX stulecia, Antonia Gramsciego, który stawiał na prymat kulturowej hegemonii lewicy nad walką rewolucyjną. Fakt, sztuka jest bronią potężną, zwłaszcza gdy trzeba pozyskać wybredne elity intelektualne.
A zarazem wysunięty przez Sorosa postulat krytycznego myślenia to miecz obosieczny. Realizując go, można zakwestionować autorytet i tych osób, dla których koncepcja „społeczeństwa otwartego” jest narzędziem manipulacji.
– Filip Memches
TYGODNIK TVP, ul. Woronicza 17, 00-999 Warszawa. Redakcja i autorzy
Wystawa „Maszyna wpływu” („The Influencing Machine), czynna jest od 24 czerwca do 6 listopada 2022 roku, kurator – Aaron Moulton, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
Źródła:
Karolina Łabowicz-Dymanus „Synchronizacja w Sieci: Centra Sztuki Współczesnej Sorosa – cztery modele: Budapeszt, Kijów, Tallin, Warszawa”, Instytut Sztuki PAN, 2016