„Winyle zostaną tu na zawsze”. Record Store Day przyciągnął tysiące melomanów
poniedziałek,
18 kwietnia 2016
Klasyczne albumy, reedycje, nowości i białe kruki – niezrzeszone sklepy muzyczne na całym świecie wystawiły w ten weekend swoje najlepsze winylowe pozycje. Uczciły w ten sposób Record Store Day, poświęcony kulturze czarnych krążków. Jak wynika z raportu Związku Producentów Audio-Video, w dobie cyfrowej dystrybucji muzyki winyl ma się dobrze. W 2015 roku zysk ze sprzedaży tych płyt w Polsce wyniósł aż 12 mln zł.
Rynek muzyki elektronicznej wyceniany jest na kilka miliardów dolarów. Choć marginalizowana przez media, kultura DJ-ska rośnie w siłę.
zobacz więcej
W 2006 r. amerykańska sondażownia NPD Group na zlecenie organizacji Music Biz reprezentującej wytwórnie płytowe przeprowadziła badanie rynku muzycznego. Jej celem było dowiedzieć się, jaki nośnik cieszył się największym zainteresowaniem słuchaczy. Do walki ruszyły m.in. płyty CD, DVD, urządzenia korzystające z pamięci przenośnej oraz płyty winylowe. Te uplasowały się na szarym końcu zestawienia.
Rok później Steve Jobs, były szef firmy Apple przedstawił światu najnowszy produkt - iPhone'a. Jobs ogłosił rewolucję w sposobie korzystania z muzyki, która w konsekwencji miała wyprzeć tradycyjne nośniki. Na dowód Apple opublikował wyniki sprzedaży z iTunes Store – użytkownicy w 2007 r. kupili około trzech miliardów piosenek.
Nie zważając na statystyki, grupa osób w amerykańskim San Francisco zapoczątkowała w 2007 r. inicjatywę, którą po latach magazyn Bloomberg uznał za powód, dla którego płyty winylowe przetrwały cyfrową rewolucję w muzyce – Record Store Day.
Znalazł się pośród takich gwiazd, jak Daft Punk czy Avicii, jako jedyny i najwyżej notowany Polak. Dorian Tomasiak znany w świecie muzyki klubowej jako Tom Swoon.
zobacz więcej
Winyle mają duszę
– To święto winylowego nośnika. To także hołd dla płyty oddawany przez wydawców i muzyków – powiedział portalowi tvp.info Maciej Kopeć, organizator tegorocznego Record Store Day w Warszawie. Ideą święta jest promowanie ofert niezrzeszonych sklepów muzycznych. Te cieszą się obszernymi kolekcjami płyt winylowych.
W Warszawie impreza przyciągnęła setki melomanów. „Winyle mają w sobie duszę”, „te czarne krążki są dziełami sztuki” - tłumaczyli tvp.info uczestnicy wydarzenia.
Sprzedaż płyt winylowych w Polsce w 2015 r. wyniosła 12 mln zł. W porównaniu z rokiem ubiegłym był to wzrost o ponad 50 proc.
W dobie cyfrowej dystrybucji muzyki Record Store Day stało się globalnym fenomenem. „Ludzie domagali się winylowych płyt” - powiedział Michael Kurtz, pomysłodawca Record Store Day w wywiadzie dla magazynu Billboard.
Organizatorom udało się wygenerować tak duże zainteresowanie imprezą, że po jej pierwszej edycji w 2007 r. sprzedaż płyt winylowych w Stanach wzrosła o 15 proc. Czy należy łączyć te dwa wątki?
Metallica ambasadorem święta
Związek dostrzega Marc Fayd’Herbe, dyrektor sprzedaży w wytwórni Universal Music. W wywiadzie dla magazynu Umusic stwierdził, że Record Store Day to „najlepsza rzecz, jaka mogła spotkać niezależne sklepy muzyczne”. Potwierdza to wiceszef wytwórni Warner Music, Billy Fields.
W wywiadzie dla magazynu Billboard wskazał, że Record Store Day promuje kulturę poznawania i doświadczania muzyki. „Winyle gwarantują silny związek emocjonalny z odbiorcą. Cyfrowa dystrybucja zaspokoiła w klientach jedynie potrzebę wygody” powiedział Fields.
Popularność wydarzenia wzrosła, gdy zaczęły ją promować gwiazdy muzyki. Wśród nich m.in. Ozzy Osbourne, Iggy Pop czy zespół Metallica.
„To święto dla tych osób, które jak ja oddychają muzyką całą dobę” powiedział Lars Ulrich, perkusista legendarnego zespołu. Metallica objęła w tym roku patronat nad Record Store Day. Z tej okazji przygotowała dla melomanów specjalne wydawnictwa swoich klasycznych albumów i zagrała darmowy koncert w jednym ze sklepów muzycznych w Kalifornii.
Milionowa sprzedaż
– Płyta winylowa ma najszersze spektrum dźwiękowe. Żaden inny nośnik nie gwarantuje takich doznań muzycznych – powiedział portalowi tvp.info Wojciech „Kebs” Męclewski, polski DJ i producent muzyczny. W ten weekend był on jedną z gwiazd, które wystąpiły podczas warszawskiego Record Store Day.
Męclewski stwierdził, że rosnące zainteresowanie świętem udowadnia, że niezależne sklepy z płytami przetrwają zmiany na rynku muzycznym. – Winyle zostaną tu na zawsze – dodał.
Jego słowa potwierdza raport Związku Producentów Audio-Video. Wynika z niego, że zyski ze sprzedaży płyt winylowych w Polsce w 2015 r. wyniosły 12 mln zł (z czego na polskie płyty przeznaczono 2,3 miliona złotych). W porównaniu z rokiem ubiegłym był to wzrost o ponad 50 proc.
Sumy te są nieporównywalne do rynku amerykańskiego. Tam w 2015 roku czarnych krążków sprzedano za sumę ponad 200 mln. dol.
Liczby świadczące o rosnącej popularności winyli są o tyle imponujące, że jeszcze w 2007 r. sprzedaż w Stanach wynosiła „zaledwie” 55 mln. dol.