Znamienne, że przekaz, który serwuje myśliciel, koresponduje mocno z twórczością i licznymi wypowiedziami jego ojca – Jarosława Marka Rymkiewicza. Ten – według wielu literaturoznawców – najwybitniejszy żyjący poeta polski (w ubiegłym roku obchodził 85. urodziny) nie szczędzi swoim rodakom słów ostrej krytyki (wybrzmiewa ona mocno w jego eseistycznych książkach: „Wieszanie”, „Kinderszenen”, „Samuel Zborowski”, „Rejtan. Upadek Polski”). Jest to jeden z powodów, dla których pisarz słusznie bywa nazywany współczesnym narodowym wieszczem.
W „Samuelu Zborowskim” (2010) nawiązuje on do wydarzeń z XVI wieku. Zarzuca Polakom, że gardzą polskością, czyli „okazują pogardę (niekoniecznie umiejąc zdać sobie z tego sprawę) dla własnego statusu istnieniowego, którego nie potrafią się pozbyć”. W tej kwestii szczególnie dostaje się od autora Janowi Zamojskiemu, w którego zachowaniu upatruje on prototypu postaw dzisiejszego warszawsko-krakowskiego liberalnego establishmentu.
Kanclerz wielki koronny naraził się poecie nierespektowaniem praw szlachty i chęcią uczynienia z niej stada niewolników (tak jak dziś warszawsko-krakowskie salony wyzbywając się inteligenckich powinności próbują zniewolić masy Polaków).
Innym szwarccharakterem „Samuela Zborowskiego” jest kaznodzieja królewski, jezuita ksiądz Piotr Skarga. Był on zwolennikiem wzmocnienia władzy monarchy i ostrzegał, że jeśli szlachty się nie zdyscyplinuje, to doprowadzi ona Polskę do zguby.
Natomiast Rymkiewicz afirmuje tytułową postać książki – awanturnika wyznania kalwińskiego. A przemoc, której się on dopuszczał, interpretuje jako manifestację poczucia wolności.
Jaki jest stosunek Jarosława Marka Rymkiewicza do Kościoła, chrześcijaństwa, religii? Być może odpowiedź na to pytanie pada w wywiadzie, którego udzielił on w roku 2008 „Europie” – nieistniejącemu już weekendowemu magazynowi „Dziennika”. Oświadczył tam: „Ani miłosierny Bóg, ani Matka Boska, ani ich aniołowie nie wtrącają się do historii ludzi. Dawni Polacy uważali, że oni wtrącają się do historii Polaków. Ja w to nie wierzę. Uważam, że Polska zupełnie dostatecznie opiekuje się losem Polaków”.
W wywodach poety są treści, które można traktować jako wyraz neopogańskiego uświęcania życia i śmierci. W „Kinderszenen” (2008) przelewanie krwi przez powstańców warszawskich porównywane jest do chrztu Polski. W masakrach bowiem wykuwa się wspólnota Polaków jako ludzi wolnych.
Czytając to, co piszą i mówią Rymkiewiczowie można dojść do wniosku, że ojciec i syn wzajemnie się inspirują. Ich przemyślenia tworzą spójną całość, którą można interpretować jako specyficznie polską wersję europejskiego zjawiska nazywanego Nową Prawicą (Nouvelle Droite).
Tu trzeba wspomnieć Grupę Badań i Studiów nad Cywilizacją Europejską (Groupement de recherche et d'études pour la civilisation européenne, GRECE) – założony przez francuskiego filozofa Alaina de Benoista think-tank, zajmujący się zgłębianiem zagadnień dotyczących przedchrześcijańskich korzeni Starego Kontynentu.