Stanisław Szukalski uważał, że Polska stała się w IX wieku kolonią Zachodu. Twierdził, że została ona umieszczona – a poniekąd umieściła się sama – w pozycji kraju peryferyjnego wobec centrum Europy, którym był najpierw katolicki Rzym, a następnie oświeceniowy Paryż. Dlatego domagał się sztuki narodowej polskiej, samodzielnej i samowłasnej. Szydził z mód i nowinek artystycznych. Kim był rzeźbiarz – znany w naszym kraju również jako przyjaciel rodziny DiCaprio?
Tej wystawie przyświeca wyrazista ideologia, w której szwarccharakterem jest europejska, chrześcijańska i patriarchalna cywilizacja stojąca na straży seksizmu, rasizmu bądź homofobii.
zobacz więcejPremier na tropie pokrewieństwa Węgrów z koczowniczymi ludami Azji Środkowej.
zobacz więcejWchodzili w głąb europejskich jaskiń, by malować na skałach. Tysiące lat temu podpisywali się odciskiem dłoni – bez kciuka, często bez palca serdecznego i małego.
zobacz więcejJakub Moroz: Teatr Wierszalin sięga po środki artystyczne, które mogą szokować, a zarazem z respektem traktuje polskie patriotyczne uniesienia.
zobacz więcejTo on, wraz z żoną Kacmajora, przejął ster kierowania „Niebem”. Radził sobie bardzo dobrze, poranne sprawdzanie widzeń, wieczorne spotkania, omawianie spraw. Wziął na serio kierowanie zborem.
zobacz więcejStaliśmy się pośmiewiskiem Europy mniej więcej w tym samym czasie. Hiszpański hidalgo i polski szlachcic dogadaliby się nawet na trzeźwo. A Polak i mieszkaniec zamorskich kolonii Hiszpanii?
zobacz więcejTYGODNIK TVP, ul. Woronicza 17, 00-999 Warszawa. Redakcja i autorzy
1 S. Szukalski, Projekt zbudowania Duchtyni, [w:] Teksty o sztuce i wypowiedzi polemiczne oraz korespondencja z lat 1924-1938, wybrał, ułożył, wstępem i przypisami opatrzył L. Lameński, Lublin 2013, s. 231. Szczegółowy opis projektu Duchtyni znajdzie czytelnik w książce Lechosława Lameńskiego, Stach z Warty Szukalski i Szczep Rogate Serce, Lublin 2007, s. 187–191.
2 S. Szukalski, Projekt zbudowania Duchtyni, dz. cyt., s. 231.
3 Tamże.
4 S. Szukalski, Atak Kraka, [w:] tenże, Teksty o sztuce i wypowiedzi polemiczne, dz. cyt., s. 66.
5 Tenże, Projekt zbudowania Duchtyni, dz. cyt., s. 232.
6 Tamże.
7 Por. B. Trentowski, Bożyca, „Kronos” 2017, vol. 4.
8 I. Szczygielska, Drogi i manowce, „Kultura” 1937, nr 21, s. 4, [cyt. za:] L. Lameński, Wstęp, [w:] S. Szukalski, Teksty o sztuce i wypowiedzi polemiczne, dz. cyt., s. 23.
9 S. Szukalski, Atak Kraka, dz. cyt., s. 65.
10 Por. przede wszystkim: B. Trentowski, Bożyca, dz. cyt., zwłaszcza s. 83–84, a także M. Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Kraków 2007, szczególnie s. 12–20.
11 Por. S. Szukalski, Atak Kraka, dz. cyt., s. 70.
12 Tamże, s. 67.
13 Tamże, s. 72.
14 Tamże, s. 66.
15 Tamże, s. 72-73.
16 Tamże, s. 68.
17 S. Szukalski, Niezwyciężeni, bo fortece Jutra są nasze! , [w:] tenże, Teksty o sztuce i wypowiedzi polemiczne, dz. cyt., s. 146.
18 S. Szukalski, ... Naród polski, [w:] tenże, Teksty o sztuce i wypowiedzi polemiczne, dz. cyt., s. 119.
19 S. Szukalski, Atak Kraka, s. 67 [wyróżnienie ¬moje].
20 Tamże, s. 70.
21 S. Szukalski, Statut Prywatnej Koedukacyjnej Szkoły Artystycznej „Twórcownia” Stanisława Szukalskiego w Krakowie, [w:] tenże, Teksty o sztuce i wypowiedzi polemiczne, dz. cyt., s. 233.
22 Tenże, Atak Kraka, dz. cyt., s. 71.
23 Tamże, s. 66.
24 Tamże, s. 68.
25 Tamże, s. 73.
26 Tamże, s. 69.
27 Por. G. Fauconnier, M. Turner, The Way We Think. Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities, New York 2003.
28 Por. S. Szukalski, Atak Kraka, dz. cyt., s. 69.
29 Jamblich, De mysteriis, 233, 5.
30 Por. S. Szukalski, Projekt zbudowania Duchtyni, dz. cyt., s. 232.