Festiwal Rymkiewiczowski
2-10 listopada 2023
2 listopada
DEBATA RYMKIEWICZOWSKA
Przemoc i polityka
Sala Kolumnowa Wydziału Historii UW g. 17.00
Debata otwierająca Festiwal dotyczyć będzie związków przemocy i polityki, zagadnienia szczególnie istotnego dla późnej eseistyki historyczno‑literackiej i politycznej Jarosława Marka Rymkiewicza. Najważniejszymi dziełami, w których kwestia ta gra pierwszoplanową rolę, są książki składające się na słynną „tetralogię polską”: Wieszanie (2007),Kinderszenen (2008), Samuel Zborowski (2010) i Reytan (2013).
rozmawiają:
Wawrzyniec Rymkiewicz i Piotr Nowak
prowadzenie:
Agnieszka Nogal
Wstęp wolny.
POLSKIE ZNAKI
Koncert
Palladium, g. 20.00
Ważne postacie polskiej popkultury pod przewodnictwem Radka Łukasiewicza (Bisz/Radex, Pustki, Artur Rojek), Jarka Ważnego (Kult) oraz Janusza Zdunka (Kult) nagrały świetnie przyjęty album „Rzeczy ostatnie”, przedstawiający interpretacje polskich pieśni ludowych.
Wszystko zaczęło się od Radka Łukasiewicza, Jarka Ważnego i Janusza Zdunka, którzy postanowili zmierzyć się z tematem przemijania, śmierci i żałoby. Mimo, iż to elementy nieuchronne, będące częścią codzienności, stanowią w naszym kraju kulturowe tabu. Muzycy stworzyli niezwykłe kompozycje, które pomogą słuchaczowi spojrzeć na kwestie ostateczne z innej perspektywy i dzięki temu pomóc mu w oswajaniu trudnych doświadczeń.
Materiały do „Rzeczy ostatnich” to wynik wielu godzin rozmów i spotkań z pasjonatami tematu z całego kraju; twórcami ludowymi z Zamojszczyzny, Lubelszczyzny i Podkarpacia; wiejskimi kantorami, śpiewakami i śpiewaczkami. Na podstawie zebranych przez Jarka Ważnego tekstów i nagrań źródłowych (nagrywanych na dyktafon np. w kołach gospodyń wiejskich) powstały kompozycje skierowane do współczesnego odbiorcy. Utwory zostały nagrane z wokalistami uprawiającymi na co dzień różne style, których barwy głosu i emocjonalność pozwolą odnaleźć się w tej materii. Za produkcję muzyczną albumu odpowiada Radek Łukasiewicz.
Matylda śpiew, Małgorzata Sobczyk śpiew, Radek Łukasiewicz bas, śpiew, Marcin Januszkiewicz śpiew, Janusz Zdunek trąbka, Jarek Ważny puzon, Michał Jastrzębski perkusja
Wstęp biletowany.
3 listopada
KSIĘŻNICZKA SPRAWY BOŻEJ
Czytanie performatywne
Instytut Teatralny, g. 19.00
Jarosław Marek Rymkiewicz nazwał Adama Mickiewicza w jednym ze swych szkiców „największym poetą Polaków”. Efektem jego fascynacji wieszczem jest niemający precedensu w naszej literaturze cykl „Jak bajeczne żurawie”. Pięć eseistycznych książek poświęconych biografii i twórczości wielkiego romantyka. „Baket” drugi tom tego cyklu to opowieść najbliższa tematyce festiwalu. To historia działającej na emigracji sekty towiańczyków którzy swoją duchową pracą chcieli doprowadzić do zmartwychwstania Polski.
„Księżniczka Sprawy Bożej” to opowieść, w której centrum znajduje się Ksawera Deybel, nazywana, ze względu na swój mistyczny dar, Księżniczką Izraelską. Jednak jest tu ona nie podmiotem, lecz przedmiotem rozgrywki. To dwaj mężczyźni pełniący ważne role w Kole Sprawy Bożej toczą bój o duszę i ciało Ksawery. Jednym z nich jest zapomniany dziś Seweryn Pilchowski, drugim Adam Mickiewicz. Czytanie performatywne adaptacji jednego z wątków „Baketu” zostanie zarejestrowane przez Teatr Polskiego Radia i nadane w radiowej Jedynce.
adaptacja i reżyseria:
Mariusz Cieślik
Wstęp wolny.
WINTERREISE.
Matthias Loibner i Nataša Mirković Koncert
Teatr Kamienica, 3 listopada, g. 19.00
Cykl pieśni Winterreise, skomponowany przez Wilhelma Müllera i Franza Schuberta, w aranżacji na głos i lirę korbową wykonają Nataša Mirković i Matthias Loibner. Płyta nagrana i wydana w 2010 otrzymała nagrodę radia austriackiego „Ö1 Pasticciopreis” w 2011 roku.
„Świętokradztwo! Pomnik mieszczańskiej melomanii legł w gruzach. Sala koncertowa, gdzie miłośnicy sztuki kontemplowali głębie własnej duszy, wsłuchując się w romantyczne brzmienia, okazuje się pozbawiona czułostkowości. W aranżacji Natašy Mirković i Matthiasa Loibnera z Winterreise pozostaje bowiem sam szkielet. Mirković i Loibner wykonują gest przywrócenia tekstu i muzyki z powrotem do źródeł, do rejestrów oscylujących między lakonicznością a patosem, cechujących się ambiwalencją, jaka była pierwotnym zamierzeniem Schuberta”.
Ralf Dombrowski
Matthias Loibner – lira korbowa Nataša Mirković śpiew
Wstęp biletowany.
4 listopada
NEGOCJUJĄC ZE ŚMIERCIĄ
Warsztaty śpiewacze dla mężczyzn
z Pawłem Grochockim
Siedziba Requiem Records, g. 13.00
Warsztaty mają na celu stworzenie przestrzeni do rozmowy i refleksji na temat, który często jest tabu w naszym społeczeństwie. Osoby uczestniczące w spotkaniu będą miały okazję dowiedzieć się, czym jest dobra śmierć, jak radzić sobie z lękiem przed śmiercią oraz jakie kroki należy podjąć, by jak najmniej było w nas żalu za nieprzeżytym życiem. Podczas warsztatów będzie można dzielić się swoimi doświadczeniami, uczestniczyć w grupowej dyskusji, a także poznać praktyczne techniki radzenia sobie z lękiem tanatycznym.
Warsztaty są miejscem otwartym dla wszystkich, którzy pragną lepiej zrozumieć ten aspekt życia, wzbogacić swoją wiedzę na ten temat i przygotować się do radzenia sobie z lękiem przed śmiercią. Wartość tych warsztatów tkwi nie tyle w zdobytej wiedzy, a w możliwości otwarcia się na dialog i refleksję nad jednym z najważniejszych aspektów naszego życia, życia w cieniu śmierci. Spotkanie nie jest rekomendowane dla osób doświadczających niedawnej straty i żałoby.
Paweł Grochocki psycholog, psychotanatolog (specjalista z zakresu pomocy osobom będącym w ryzyku samobójczym oraz w żałobie), meloterapeuta, terapeuta humanistyczno‑egzystencjalny. Nauczyciel akademicki (Akademia WSEI i KUL). Prowadzi indywidualną terapię psychologiczną, grupy wsparcia dla osób po stracie oraz szkolenia suicydologiczne i tanatologiczne. Poszukuje nowej metody w terapii osób w żałobie łączącej podejście humanistyczne, lowenowską pracę z ciałem oraz głos.
Udział w warsztatach jest odpłatny i wymaga rejestracji.
WARSZTATY FILOZOFICZNE O ŚMIERCI
Seminarium kwartalnika
„Kronos” I sesja
Galeria Prześwit, g. 15.00
Warsztaty filozoficzne o śmierci, które poprowadzą redaktorzy kwartalnika „KRONOS” i wykładowcy Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu w Białymstoku, będą miały otwartą formułę seminaryjną. Skierowane są do wszystkich zainteresowanych sztuką myślenia. Punktem wyjścia do rozmowy będą przesłane uczestnikom lektury.
I sesję warsztatów poprowadzą prof. Piotr Nowak, zastępca redaktora naczelnego kwartalnika „Kronos”, i dr Tomasz Herbich.
Udział w warsztatach wymaga rejestracji.
WYSTAWA OKŁADEK „KRONOSA”
Wernisaż
Galeria Prześwit, g. 17.00
Przez szesnaście lat redakcja kwartalnika „KRONOS” wydała 64 numery pisma. Każdy z nich to inna okładka i spotkanie z innym artystą. Na wystawie pokażemy ich część doskonałe grafiki Tomasza Bardamu i okładkowe wersje obrazów Antoniego Starowieyskiego i Aleksandry Waliszewskiej.
Wstęp wolny.
LEKCJA ANATOMII
Spektakl na podstawie sztuki Jarosława Marka Rymkiewicza
Instytut Teatralny, g. 19.00
W imię dawnego theatrum wystawiamy przed współczesną widownią anachroniczny dla niej horror krojonego trupa (może to sam autor). Każemy publiczności cofnąć się przed oświecenie, które „rozumnie” zlikwidowało teatralizowane sekcje jako nieestetyczne, niepojęte, makabryczne i barbarzyńskie. Nie chodzi jednak tylko o estetyczny wstrząs, ale i o odzyskanie straty zasadniczej. Razem z teatrem anatomicznym znikły podstawy etyki i estetyki, znikło bowiem pojmowanie rozumu czy myśli jako form cielesnych, mięsnych, form naznaczonych rozkładem i marnością. Tak odczytujemy prefację Tulpa jako zamiar przywrócenia konkretu sztuce i życiu, jako zamiar przywrócenia materialności śmierci. I tak odczytujemy zamiar Rymkiewicza, obecny także w jego poezji i esejach, by mówić o sprawach podstawowych, o śmierci czy sztuce, zawsze w obecności konkretu. Jaki to konkret? Leży na stole prosektoryjnym, a nawet gra w sztuce.
Plastyczny spektakl teatru Scena Lubelska 30/32 w oparciu o sztukę Lekcja anatomii profesora Tulpa (według Rembrandta) Jarosława Marka Rymkiewicza jako jego epitafium.
Teatr Scena Lubelska 30/32
reżyseria i scenariusz: Dariusz Kunowski muzyka: Jerzy Kornowicz
scenografia: Mariusz Maciejewski, Dariusz Kunowski kostiumy: Dariusz Kunowski
występują: Agata Brzozowicz, Piotr Herbich, Jarosław Kaczmarek,
Katarzyna Żytomirska, Adam Gąsecki akustyka i światło: Nowaczek
Drugi pokaz spektaklu odbędzie się także 10 listopada o g. 18.00 w Instytucie Teatralnym.
Wstęp biletowany.
5 listopada
WARSZTATY AKTORSKIE
dla finalistów Konkursu Recytatorskiego „Słowem Rymkiewicz”
Instytut Teatralny, g. 11.00
Spośród licznych zgłoszeń nadesłanych na Konkurs komisja wyłoniła kilkanaście osób, z którymi Andrzej Mastalerz i Agata Piotrowska‑
‑Mastalerz będą pracować nad warsztatem recytatorskim. Trzy osoby z tej grupy wybrane zostaną do grona laureatów Konkursu i wystąpią na gali zamknięcia Festiwalu Rymkiewiczowskiego. Dla finalistów przewidziano również nagrody książkowe, a dla laureatów, obok występu na dużej scenie, nagrody pieniężne.
Wydarzenie zamknięte.
WARSZTATY PIEŚNI POGRZEBOWYCH
z Robertem Burdalskim
Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, g. 13.00
Warsztaty poprowadzi Robert Burdalski, założyciel i lider Inicjatywy Introit działającej przy parafii Chrystusa Króla w Olsztynie prowadzonej przez Zakon Franciszkanów. Wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie z badań terenowych i spotkań ze śpiewakami pogrzebowymi północnego Podlasia, Robert Burdalski wraz z uczestnikami Introit przygotowuje cykliczne śpiewane nabożeństwa, wzorowane na XIX wiecznych śpiewnikach odnajdywanych jeszcze u najstarszego pokolenia. Opracował „Śpiewnik Pogrzebowy z Kalinówki Kościelnej” we współpracy z Knyszyńskim Ośrodkiem Kultury w Knyszynie.
„Szacunek dla zmarłych jest we mnie głęboko zakorzeniony ze względu na wychowanie. Sądzę, że w nas wszystkich jest głęboko zakorzeniony i wynika z kultury, potrzeby wiedzy o tym, kim
się jest. Społeczności wiejskie, składające się często z osób ze sobą spokrewnionych i zżytych poprzez różnorakie koligacje, wypracowywały sposoby radzenia sobie ze stratą osób bliskich. Długie procedury nazwane czuwaniem, podzielenie odpowiedzialności i funkcji w jego trakcie, angażujące i wymagające formy śpiewu, dobór odpowiednich tekstów pieśni, recytatywne pożegnania, wspólne uczestnictwo, daje możliwość dopełnienia się czegoś i pogodzenia z tym co ostateczne. Natomiast teraz, w zmienionym realiach naszego współczesnego życia możemy próbować przełożyć tego rodzaju elementy kultury, na sytuacje, w których potrzebujemy pomocy. Spotkanie ma charakter otwartej opowieści, z zaproszonym gościem czynnym śpiewakiem pogrzebowym panem Janem Komosą ze wsi Zabiele. Opowiemy o Oficjum żałobnym składającym się z psalmów i wywodzącym się z liturgii godzin, odmawianej pierwotnie w nocy. Zapraszam do wspólnego śpiewu pieśni żałobnych pochodzących m.in z Psałterza w tłumaczeniu Jana Kochanowskiego. Co ciekawe, nadal będących w użyciu w okolicach Suchowoli. Co dawna praktyka żałobna może dzisiaj wnieść do naszego życia? Przede wszystkim to lekcja pokory uczestnictwo w niej pomaga, nie skupiając się wyłącznie na sobie, pamiętać o naszych zmarłych przodkach”.
Robert Burdalski
Udział w warsztatach wymaga rejestracji.
WARSZTATY FILOZOFICZNE O ŚMIERCI
Seminarium kwartalnika
„Kronos” II sesja
Galeria Prześwit, g. 15.00
Warsztaty filozoficzne o śmierci, które poprowadzą redaktorzy kwartalnika „KRONOS” i wykładowcy Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu w Białymstoku, będą miały otwartą formułę seminaryjną. Skierowane są do wszystkich zainteresowanych sztuką myślenia. Punktem wyjścia do rozmowy będą przesłane uczestnikom lektury
II sesję warsztatów poprowadzą prof. Wawrzyniec Rymkiewicz, redaktor naczelny kwartalnika „KRONOS” i Daria Chibner.
Udział w warsztatach wymaga rejestracji.
NOWY CZŁOWIEK CZY ZOMBIE? FRANKENSTEIN W XXI WIEKU
Spotkanie filozoficzno‑literackie
TBA, g. 18.00
Książka Jeana‑Jacquesa Lecercle’a, przełożona przez Piotra Herbicha (Frankenstein: mit i filozofia, Evviva L’arte, 2022), stawia pytanie o filozoficzne znaczenie mitu Frankensteina a także o znaczenie Frankensteina dla samej koncepcji mitu. Porozmawiamy o stworzonym przez Mary Shelley mitologicznym potworze i jego związkach z rewolucją francuską; pochylimy się nad nim jakby w prosektorium aby odsłonić ukryte w jego wnętrzu pomieszanie racjonalistycznych dyskursów oświecenia z przednowoczesnym myśleniem religijno‑mitologicznym. Zapytamy także o to, co Frankenstein znaczy dla nas, żyjących w XXI wieku epoce biopolityki i transhumanizmu.
rozmawiają: Piotr Herbich Rafał Tichy i Łukasz Orbitowski
prowadzenie:
Karolina Filipczak
Wstęp wolny.
6 listopada
DZIADY. SPOTKANIE ŻYWYCH I UMARŁYCH
Konferencja etnologiczno‑
‑antropologiczna
Państwowe Muzeum Etnograficzne, g. 14.00–18.30
Temat przewodni pierwszej edycji Festiwalu Rymkiewiczowskiego to „Dziady, upiory, przodkowie”. To bezpośrednie nawiązanie do tradycji romantycznej, która poddawana co raz to nowym interpretacjom pozostaje nieustannie żywa. Wiodący w twórczości Jarosława Marka Rymkiewicza wątek śmierci i zwrot poety ku przeszłości zawiódł nas do kultury ludowej, w której jak kiedyś Mickiewicz dzisiaj my poszukujemy autentyczności, źródła, wreszcie prawdy o nas samych.
W natłoku kultury masowej i globalizacji, mechanicyzacji i hospitalizacji umierania, kiedy rytuał pożegnania zmarłych pozostaje zamknięty w jednym religijnym kanonie albo ulega zeświecczeniu, kultura ludowa jako jedyna zdaje się przechowywać zwyczaje przekazywane z pokolenia na pokolenie. I w drugą stronę: obrzędy związane ze śmiercią okazują się w niej najbardziej trwałe i pozostają ostatnim punktem zaczepienia w przeszłości i w lokalności.
Podczas jednodniowej konferencji porozmawiamy o zwyczajach około pogrzebowych, a także o sposobach żegnania i przyzywania zmarłych i związanych z tym wierzeniach w kulturze ludowej. Niekiedy wyprawa w przeszłość okaże się daleką wędrówką, a przodkowie będą przyzywani z odległej krainy wyobrażonej jak w przypadku próby odtworzenia wierzeń przedchrześcijańskich.
Chcemy przyjrzeć się temu, co w tradycyjnej obrzędowości związanej ze śmiercią jest nadal żywe. Co przenosi się ze wsi na grunt miejski? Jak tworzymy nowe rytuały? Jak odtwarzamy te, które uważamy za stare i najbardziej pierwotne? I do czego to wszystko jest nam potrzebne?
Do spotkania z żywymi i umarłymi zaprosiliśmy gości z naszych sąsiednich krajów: Białorusi, Litwy, Ukrainy. Praktycznym poszerzeniem konferencji będą spotkania warsztatowe o tym jak radzić sobie w spotkaniu ze śmiercią, w sytuacjach głębokiej traumy, straty, żałoby. I o tym czy są w zasobach tradycji i kultury polskiej narzędzia, które można wtedy skutecznie wykorzystać.
kuratorzy:
Izabela Michalska, Remigiusz Mazur‑Hanaj
prowadzenie:
Robert Zydel, dyrektor Państwowego Muzeum Etnograficznego
goście:
Łukasz Kozak, Piotr Grochowski, Małgorzata Litwinowicz, Olga Solarz, Justyna Straczuk, Leszek Gardeła, Grażyna Charytoniuk‑Michej, Anna Engelking, Sviatlana Klepikava (Białoruś), Katarina Radzivilava (Białoruś), Daiva Vyciniene (Litwa)
Wstęp wolny, nie wymaga rejestracji.
DZIADY. SŁUCHOWISKO
Państwowe Muzeum Etnograficzne, g. 19.30
Podczas seansu dźwiękowego, towarzyszącego konferencji nienaukowej „Dziady. Spotkanie żywych i umarłych” zaprezentowana zostanie kompozycja muzyki i nagrań z badań terenowych pochodzących ze zbiorów Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. W słuchowisku można uczestniczyć niezależnie od konferencji.
Wstęp wolny.
7 listopada
JAK ROZMAWIAĆ Z NASZYMI ZMARŁYMI?
Spotkanie z Instytutem Dobrej Śmierci
Galeria Prześwit, g. 17.00
Podczas rozmowy pochylimy się nad doświadczeniem utraty najbliższych i żałoby po zmarłych. Zapytamy o obecność zmarłych pośród nas, żywych, i o to, w jaki sposób nasze subiektywne doświadczenia ze sfery emocji i snu mogą wskazywać na istnienie i trwanie więzi między nami a nimi. Punktem wyjścia będą książki Vinciane Despret Wszystko dla naszych zmarłych (Karakter 2021) oraz Joan Didion Rok magicznego myślenia (Prószyński i S‑ka 2007; wyd. także przez Znak i Grupę Wydawniczą Relacja).
rozmawiają:
Maria Puchalska Izabela Michalska i goście
Wstęp wolny.
ŚPIEWAJMY LEŚMIANA
Adam Strug Spotkanie śpiewacze
Galeria Prześwit, g. 19.00
Wspólne śpiewanie wierszy Bolesława Leśmiana poprowadzi Adam Strug. Podczas spotkania odbędzie się także premiera audiobooka Leśmianowskiej encyklopedii Jarosława Marka Rymkiewicza w interpretacji Adama Struga (J. M. Rymkiewicz, Leśmian. Encyklopedia, czyta Adam Strug, Evviva L’arte 2023).
Wstęp wolny.
8 listopada
DZIADY UPIÓR
Wystawa rękopisów i starodruków
Wydarzenie partnerskie Festiwalu Rymkiewiczowskiego
Biblioteka Narodowa, g. 17.00
Wystawa pierwodruków i wydań drukowanych Dziadów oraz źródeł rękopiśmiennych do historii upioryzmu, organizowana z okazji 200‑lecia wydania arcydramatu Mickiewicza. Zaprezentowane zostaną świadectwa znane z książki Upiór. Historia naturalna autorstwa Łukasza Kozaka (Evviva L’arte, 2020).
kurator:
Łukasz Kozak Wstęp wolny.
SAMOBÓJSTWO. ŚMIERĆ OSOBLIWA
Spotkanie z Halszką Witkowską
TBA, g. 18.00
Rozmowa o fenomenie samobójstwa z Halszką Witkowską suicydolożką, pomysłodawczynią i koordynatorką platformy edukacyjno‑pomocowej „Życie warte jest rozmowy” (www.zwjr.pl), kierownikiem Interdyscyplinarnego Zespołu Profilaktyki Zachowań Samobójczych, autorką książki „Samobójstwo w kulturze dzisiejszej. Listy samobójców jako gatunek wypowiedzi i fakt kulturowy”.
prowadzenie:
Izabela Michalska
Wstęp wolny.
9 listopada
DEBATA RYMKIEWICZOWSKA
Po co nam polonistyka?
Muzeum Literatury, g. 17.00
Zapytamy o to, dlaczego i po co zajmujemy się polonistyką jak uprawia się ją dziś, a jak uprawiali ją wielcy zmarli badacze polskości a także o to, kim jest i kim być powinien nauczyciel języka polskiego.
rozmawiają:
Wawrzyniec Rymkiewicz, Krzysztof Koehler Mateusz Werner
prowadzenie:
Mariusz Cieślik
Wstęp wolny.