Cywilizacja

Sportowcy jak gwiazdy rocka

W karierze sportowca liczy się pierwsza wysoka wygrana i podpisanie dobrego kontraktu reklamowego. Jego wysokość zależy od pozycji zawodnika w rankingu graczy, w przypadku kobiet ważna jest także uroda.

– Kim jest ta pani w reklamie Playa? – spytałam męża, gdyż jako osoba niezbyt zorientowana w sporcie, nie rozpoznałam twarzy. Nie wiedział. Wyjaśnił mi to dopiero czwarty zapytany człowiek: to Joanna Jędrzejczyk, zawodniczka mieszanych sztuk walki.

„Spot pokazuje Joannę Jędrzejczyk podczas treningu podkreślającą, że w sporcie nie istnieją dla niej limity” – wyjaśnia Play (w domyśle – nie istnieją limity, tak jak w ofercie operatora). Wcześniej sportsmenka została ambasadorką reklamową napojów izotonicznych Oshee, a w ub.r. wystąpiła w kampaniach Reeboka i Samsunga oraz w programie TVN „Agent. Gwiazdy”.

Może się wydawać dziwne, że operator wybrał dla masowej kampanii przedstawicielkę sportu tak niszowego. Muay thai, kick-boxing... Przecież w reklamie największą wartość mają osoby powszechnie rozpoznawane.

Ale widać, że w kolejnych akcjach reklamowych nadchodzić będą także twarze mniej zużyte. W końcu ile można oglądać Roberta Lewandowskiego?

Sławny mąż, waleczna żona

„Czy jest jakaś reklama, w której nie występuje Robert Lewandowski?” –zapytał ktoś na Faceboooku. „Chyba tylko taka, w której występuje Kuba Błaszczykowski” – odpowiedział mu kto inny.
Rzeczywiście. Nasz gwiazdor jest głównym bohaterem spotów T-Mobile, gdzie z Tomaszem Kotem śpiewa hit „Blurred Lines”. Promuje szampon Head&Houlders, pojawia się w reklamach Nike’a, pręży się w garniturze marki Vistula, zachwala smartfon Huawei P9. Wcześniej golił się maszynkami Gillette. Figurki z podobizną jego i innych czołowych piłkarzy naszej reprezentacji promują Lotos.

Piłka nożna stała się dzisiaj tym, czym parę dekad temu był rock. Przyciąga na równi pasjonatów i obojętnych, generuje milionowe zarobki i sławę. Lgną do niej piękne kobiety.

Byłoby zmarnowaną szansą, gdyby swojego momentu nie wykorzystała także żona Roberta, sympatyczna i ładna Anna Lewandowska, nasza najsłynniejsza WAG (ang. – wifes and girlfriends, czyli żony i dziewczyny). Anna jest nie tylko żoną, jest zawodniczką karate, ostatnio niepraktykującą, za to czynnie (na Instagramie) promującą zdrowe diety i aktywny tryb życia.

W odróżnieniu od niektórych koleżanek, także żon sportowców, Ania nie pręży się na ściankach, nie szpanuje markowymi torebkami. Robert jest naprawdę dobrym piłkarzem, a oboje Lewandowscy są wcieleniem szczęśliwej rodziny i sukcesu finansowego. Niedawno parze urodziła się córeczka, co jeszcze utrwaliło idealny wizerunek. Tak pożądany przez wielu reklamodawców.

Sukces 50-latka

Na reklamowym podium obok Roberta ustawia się jego kolega Kuba Błaszczykowski, postrzegany jako uosobienie profesjonalizmu i zdrowego, naturalnego stylu życia. Swoją drogą ciekawe, że za naturalny można uznać tryb życia zawodników poddawanych morderczym treningom przez kilkanaście godzin na dobę.
Z badań przeprowadzonych przez firmę „MediaCom” wynika, że wśród sportowców na rynku reklamowym w Polsce właśnie Jakub ma największe wzięcie, wyprzedzając Krzysztofa Hołowczyca i Marcina Gortata. Portal Wirtualnemedia, który przeprowadził ten ranking, tłumaczy to tak: „Atrakcyjność reklamową określono w oparciu o trzy główne kryteria: siłę (popularność i sympatia), autorytet (czy gwiazda jest uważana za eksperta i czy może mieć wpływ na decyzje zakupowe konsumentów) oraz spójność z różnymi markami. (…) Adam Nawałka, Kuba Błaszczykowski, Kuba Giermaziak i Jerzy Dudek kojarzą się najsilniej ze spokojem, rozsądkiem i troską o innych”.

Z kolei „wymiar energii, luzu, pewnej dozy szaleństwa reprezentuje przede wszystkim skoczek narciarski Piotr Żyła i do pewnego stopnia przedstawiciele sportów motorowych”. Kierowca rajdowy Krzysztof Hołowczyc, wielokrotny mistrz Polski, Europy, uczestnik rajdu Dakar, to polski odpowiednik George’a Clooneya – nie taki już młody, ale wciąż czarujący. To jedna z najbardziej pożądanych twarzy w polskiej reklamie. Ma na koncie klocki hamulcowe Breck („są dobrzy w te klocki”), Playa, gdzie występuje razem z aktorem Michałem Żebrowskim (podobnie piłkarzowi Lewandowskiemu towarzyszył aktor Kot). Jest „ambasadorem” zegarka Atlantic, komórki Samsung, opon Michelin, nawet alkomatu…
A jednak Hołowczyc się nie nudzi – jest dowodem na rzadką w naszej rzeczywistości sytuację, że sukces jest udziałem nie tylko trzydziestolatków i serialowych celebrytów. Że pięćdziesięciolatek, świetny sportowiec, stateczny mąż i dziadek, obywając się bez afer i skandali może odnieść sukces.

Agnieszka pierze

Agnieszka piecze ciasto, Agnieszka bierze kredyt, Agnieszka pierze, patrzy na zegarek, prowadzi luksusowe auto. Ta drobna dziewczyna doszła do finału Wimbledonu w roku 2012 – sukces bez precedensu w historii polskiego tenisa kobiet. Wspięła się na najwyższe w historii miejsce w rankingu WTA. Obecnie znajduje się w trzeciej dziesiątce, ale wciąż jest potentatką na rynku reklamowym.

Zaliczyła kampanie Playa, Dayli (rakieta Babolat), Amiki, proszku Ariel, zegarków Rado, Vanquis Banku, Lexusa. Sporo, ale poza tymi kontraktami Isia nie wyrywała się do czołówek plotkarskich mediów. Nie było skandali, romansów, wybuchów furii na korcie. Strzegła prywatności, wypowiadała się w tonie raczej konserwatywnym, nie sprzedała mediom swego ślubu, choć one i tak zdobyły z niego zdjęcia.
W karierze tenisowej liczą się dwa momenty. Pierwszy to wygranie wielkoszlemowego turnieju. Drugi – podpisanie dobrego kontraktu reklamowego.

Tenisowy symbol seksu

Nie jest tajemnicą, że tenis kobiecy oglądalność zawdzięcza w dużej mierze urodzie zawodniczek. Męska publiczność, bo taką stanowią głównie fani tego sportu, lubi oglądać zgrabne, długonogie i skąpo ubrane dziewczyny. Isia właśnie taka jest, choć, jak powiedział mi kiedyś znany komentator sportowy, urodą specjalnie się nie wyróżnia.

Ale i temu można zaradzić – dzisiaj nawet w upalnym klimacie zawodniczki grają w pełnym makijażu. A poza kortem jest photoshop, który wraz z make-upem sprawiają, że w diwie na szpilkach reklamującej luksusowe auto ledwo możemy rozpoznać spoconą dziewczynę z kortu.

Wysokość kontraktu reklamowego zależy od pozycji zawodnika w rankingu graczy, w przypadku kobiet liczy się także uroda. Gabriela Sabatini jeszcze przed zakończeniem kariery została modelką, wylansowała perfumy i zagrała w filmie.
Dochód tenisowej superstar Marii Szarapowej magazyn „Forbes” oceniał na 29 milionów dolarów. Pochodzi on w dużej mierze z reklamowania marki ubrania lub sprzętu.

Ahhh finally, the book cover!! At the end of 2015, I decided to write a memoir. This September, those pages will finally be published.( Crazy!! 😱) It's not easy to be the judge of your own work, but I can proudly say I have poured everything into it. It's strong, yet it's filled with vulnerability I didn't know I was willing to share. Life is a tricky thing...! There's no right or wrong answer to any of it...best exam everrrr! Everyone's life journey is so special to say the least...fulfillment, setbacks, love, struggles, comebacks (anyone? 😉) ...the list goes on! All the things I share inside the pages of my book. I couldn't believe so many of you have already pre ordered the book last week and got it to Barnes and Noble #1 Selling spot. Thank you so much!! ❤️ Link in bio for all the pre orders. #UNSTOPPABLE

Post udostępniony przez Maria Sharapova (@mariasharapova)

Anna Kurnikowa nie wygrała żadnego turnieju wielkoszlemowego, a jednak została bohaterką magazynów kobiecych, modelką Vogue’a i tenisowym sex symbolem. Jej małżeństwo z Enrique Iglesiasem dało sporo zarobić paparazzim oraz magazynom people.

Raz zdobyta sława promieniuje jeszcze długo. 51-letnia Martina Navratilova, która dawno zakończyła zawodową karierę, w 2005 roku podpisała kontrakt z lesbijsko-gejowskim biurem podróży Olivia.

Pieniądz na nartach

Narciarstwo biegowe to sport nie mniej spektakularny niż tenis, ale tylko sezonowy. Twarze narciarzy na pół roku znikają więc z mediów. Jednak to nie musi być przeszkodą dla reklamodawców.

– Istotnym elementem jest stała obecność zawodnika w mediach i stabilny rozwój kariery sponsorowanego lub reprezentującego markę sportowca – powiedział portalowi Wirtualnemedia Jakub Potrzebowski, szef firmy Equinox Polska, komentując karierę naszych skoczków.

Sezonowość skoków narciarskich nie przeszkodziła Adamowi Małyszowi zostać narodowym idolem. Dziesięć lat swej szaleńczej popularności nasz skoczek nieźle zmonetyzował i to w dużym zakresie tematycznym. Reklamował herbatę Teekanne, słodycze Goplany, Play, Winiary, Red Bulla, Sony, Toyotę, Orlen, bank Generali, prezerwatywy...
Jego długotrwały kult tylko w części odziedziczył Kamil Stoch. Chociaż talentem i urodą dorównywał poprzednikowi, to popularności nie udało mu się równie korzystnie zdyskontować. Złoty medalista olimpijski z Soczi reklamował napój Powerade, odzież 4F, ocieplenia budowlane Isover, kleje Atlas.





Sympatyczna, ładna i dzielna Justyna Kowalczyk nie może się pochwalić tak dużym dorobkiem reklamowym, jak Isia Radwańska. Za to ma w kolekcji same grube ryby: banki Polbank, Raiffeisen i Santander.
Ambicja, spokój, rozsądek. Sportowcy są odbierani jako naturalni, bo nikogo nie udają. Tego czekuje widownia karmiona sztucznością telewizyjnych show. Widz ze swojej kanapy obserwujący wysiłek sportowca, chciałby się z nim utożsamić. I to wystarczy, aby reklamowy przekaz był skuteczny.

A jeśli ktoś jeszcze wątpi, czy obecność stale tych samych twarzy na billboardach i ekranach telewizorów rzeczywiście działa na klienta, jeśli ktoś zastanawia się jak narciarz może pasować do systemu izolacji albo do czekoladek, niech wie, że kampanie z udziałem sportowców zwiększają sprzedaż nawet o 30 procent!

I tylko to się liczy. – Joanna Bojańczyk
Zdjęcie główne: Robert Lewandowski i jego żona Anna podczas festiwalu piwa Oktoberfest 23 września 2017 r. w Monachium, Niemcy. (fot. PAP/ PDA/Alexandra Beier / Bongarts / Getty Images)
Zobacz więcej
Cywilizacja wydanie 29.12.2023 – 5.01.2024
Legendy o „cichych zabójcach”
Wyróżniający się snajperzy do końca życia są uwielbiani przez rodaków i otrzymują groźby śmierci.
Cywilizacja wydanie 29.12.2023 – 5.01.2024
Pamiętny rok 2023: 1:0 dla dyktatur
Podczas gdy Ameryka i Europa były zajęte swoimi wewnętrznymi sprawami, dyktatury szykowały pole do przyszłych starć.
Cywilizacja wydanie 29.12.2023 – 5.01.2024
Kasta, i wszystko jasne
Indyjczycy nie spoczną, dopóki nie poznają pozycji danej osoby na drabinie społecznej.
Cywilizacja wydanie 22.12.2023 – 29.12.2023
Jak Kościół katolicki budował demokrację amerykańską
Tylko uniwersytety i szkoły prowadzone przez Kościół pozostały wierne duchowi i tradycji Ojców Założycieli Stanów Zjednoczonych.
Cywilizacja wydanie 22.12.2023 – 29.12.2023
Budynki plomby to plaga polskich miast
Mieszkania w Polsce są jedynymi z najmniejszych w Europie.