Według niektórych interpretatorów historii sztuki Hala Stulecia symbolizuje myśl nietzscheańską. Kopuła jest odzwierciedleniem samotności gór, w których przebywa Zaratustra albo nietzscheański nadczłowiek. Projekt Maxa Berga był ilustracją „kryształowej skały”, symbolizującej przez jej twórcze siły naturę, źródło nowego życia i zarazem nowej sztuki. Według innych analiz budynek przypomina biblijną Wieżę Babel.
Legendą budynku, która zainspirowała twórcę postaci Mocka jest pitagorejska koncepcja piękna, w architekturze zwana złotą proporcją – idealnym zestawieniem dwóch wielkości. „Chłopak wyjął z tornistra zeszyt do matematyki i zamyślił się nad zasadą złotej proporcji ukrytej w gigantycznej budowli. […] Poprawiał odręczny rysunek Partenonu i nie mógł się nadziwić, że budowniczowie starogreckich świątyń wykorzystywali w swej sztuce złoty podział odkryty przez Pitagorasa w mistycznych rojeniach. Zgodził się w duchu z nauczycielem, że instynktowne wykorzystywanie go przez ludzi świadczy, że jest on głęboko ukryty w ludzkiej duszy, że jest jakąś boską, harmonijną cząstką w człowieku” – można przeczytać w „Mocku”.
O liczbach pisał sam ojciec wrocławskiej hali: „Wszystkie te matematyczne objawienia są magicznymi symbolami prawdy i piękna w powiązaniu z religią i wiarą. Magiczny świat symboli, który kryje w średniowiecznych katedrach, został przejęty przez chrześcijaństwo poprzez grecką i egipską tradycję mistyczno-ezoteryczną.” Słowa Berga w swojej książce „Hala Stulecia i Tereny Wystawowe we Wrocławiu – dzieło Maksa Berga” umieścił Jerzy Ilkosz, dyrektor Muzeum Architektury we Wrocławiu.
Ukryte swastyki
Krajewski nie darował sobie spojrzenia na Halę Stulecia jeszcze z innej perspektywy. Zbudowana dla uczczenia jubileuszu odezwy króla Fryderyka Wilhelma do narodu, a także 100-rocznicy „bitwy narodów”, Bitwy pod Lipskiem, w której wojska francuskiej pod dowództwem Napoleona Bonaparte zostały pobite przez antyfrancuską koalicję, powstała jako symbol pruskiego nacjonalizmu. Miał być pomnikiem chwały państwa pruskiego.
W powieści „Mock” jednym z ważniejszych wątków, bardzo istotnym dla fabuły, jest wpływ na społeczeństwo ruchów pangermańskich, nacjonalistycznego nurtu politycznego, który dążył do zjednoczenia w jednym państwie wszystkich ludów pochodzenia germańskiego. W Prusach, a następnie w Niemczech, działał Związek Wszechniemiecki, o bardzo silnych antypolskich i antysemickich poglądach. Związek miał olbrzymi wpływ na niemieckie działania podczas I wojny światowej, a także na nazistów i samego Adolfa Hitlera.