Już dziś mogę „wskrzesić” Marilyn Monroe czy inną zmarłą osobę – mówi Piotr Psyllos, jeden 30 najlepszych europejskich innowatorów poniżej 30. roku życia.
zobacz więcej
Granica pomiędzy pani nauką a biologią się zaciera…
Przede wszystkim zaciera się granica informatyki i medycyny. Przyszłością jest komunikowanie się organizmów żywych z komputerami. Zresztą to dzieje się tu i teraz, powstają biosensory wykrywające złe molekuły powodujące choroby lub wszczepiane interfejsy komputerowe mózgu. Fakt, że ludzie sportowo aktywni używają akcesoriów fit bit to dopiero początek. Współpracuję z biofizykiem, który chce stworzyć nowy sposób dystrybucji leków w ciele człowieka. Obecnie leczenie raka odbywa się bardzo inwazyjnymi metodami, często niszcząc tkankę człowieka. Być może kiedyś lekarstwo będzie krążyć po naszym organizmie, identyfikować i naprawiać chore tkanki.
Komunikowanie maszyny i człowieka to ważny aspekt pani badań, szczególnie dotyczących samochodów bez kierowców.
Ostatnio mieliśmy kilka wypadków, w tym śmiertelnych, związanych z niewłaściwą reakcją maszyn na zachowanie człowieka. System LIDAR zidentyfikował poruszający się obiekt, ale system kierujący pojazdem podjął niewłaściwą decyzję. Zawiodło uczenie maszynowe. System był nauczony tego, że ktoś może przechodzić przez ulicę, ale nie że będzie prowadził rower! Nie wziął pod uwagę czegoś tak prozaicznego jak rowerzysta będący chwilowo pieszym w niedozwolonym miejscu.
Sztuczna inteligencja okazała się głupia.
Sztuczna inteligencja jest jeszcze bardzo głupia. Trudno to nazwać inteligencją, to bardziej idea wykreowana przez media. Ta rzekoma inteligencja w niczym nie dorównuje człowiekowi. Potrafi jedynie klasyfikować wprowadzone przez człowieka informacje i podejmować na ich podstawie decyzje. Nie daje sobie rady z kontekstem, w którym działa system.
Złe decyzje kursanta prawa jazdy skutkują oblaniem egzaminu.
Systemy, które piszemy pełnią podobną funkcję w stosunku do komputerów pokładowych samochodów autonomicznych. Wypracowuję systemy oprogramowania, które sprawdzają, czy uczenie maszynowe popełnia błędy. Udowadniam, czy sztuczna inteligencja stosowana w pojazdach autonomicznych działa poprawnie lub niepoprawnie i opracowuję rozwiązania, które pozwalają zweryfikować, czy algorytmy kierujące samochodem będą podejmować właściwe decyzje na drodze.
Autonomiczne samochody faktycznie będą największym trendem technologicznym naszego wieku?
Na razie ich wprowadzanie na drogi użytkowane przez innych kierowców jest olbrzymim problemem. Samochody Tesli ze swoimi systemami absolutnie nie radzą sobie w ruchu na małych ciasnych uliczkach, potrafią jedynie funkcjonować jako bardziej zaawansowany tempomat na autostradach. Do tego dochodzą zupełnie nieprzewidywalne zachowania ludzi czy zwykła złośliwość. Człowiek wie, że auto autonomiczne ustąpi mu miejsca, więc wymusza pierwszeństwo. Zarządzający transportem publicznym w Las Vegas mieli problem, z tym, iż ludzie dla zabawy wymuszali zatrzymanie na autobusiku bez kierowcy.