5. Jeep i kanister
Ikona motoryzacji i synonim samochodu terenowego, protoplasta modnych dzisiaj aut z napędem czterokołowym (choć raczej w wersji SUV – ang. Sport Utility Vehicle, bardziej osobowych i komfortowych niż do jazdy w terenie). Jeep to auto stworzone na potrzeby II wojny światowej, obecnie jako marka należy do koncernu Chrysler.
Niezwykle wytrzymały pojazd terenowy był efektem konkursu, jaki armia amerykańska rozpisała wśród rodzimych koncernów. W przededniu przystąpienia do wojny, potrzebowała prostego, trwałego, masowo produkowanego auta. Projekt najszybciej opracowała firma Willys-Overland Motors (prawdziwa nazwa jeepa to Willys MB).
W czasie wojny z taśmy produkcyjnej zjechało ponad 600 tys. modeli, z czego duża część trafiła do sojuszników, w tym aż 50 tys. do armii radzieckiej. Brytyjczycy korzystający ze wsparcia tzw. Land Lease Act również otrzymali partię jeepów, z czym wiąże się ciekawy wątek w serialu „Czas honoru”. To auto pojawia się bowiem w
scenie otwierającej pierwszy odcinek, ale jest to historyczna nieścisłość: wiosną 1941 roku, gdy rozpoczyna się akcja filmu, tych samochodów jeszcze nie było na wyposażeniu brytyjskiej armii. Fabryczna produkcja jeepa rozpoczęła się w USA dopiero w lipcu.
Po wojnie na bazie Willisa powstał samochód cywilny. Francuzi rozpoczęli produkcję swojego „La Jeep” Hotchkissa M201, a Brytyjczycy wspaniałą historię Land Rovera. Idea wojskowego auta 4 × 4 zaraziła także inżynierów radzieckich. Od roku 1970 wojska Układu Warszawskiego jeździły swoim „jeepem” – UAZ-em 469.