Nie powinno więc zaskakiwać, że do Ziemi Świętej pielgrzymowali i św. Franciszek i św. Ignacy Loyola i tysiące pątników, którzy musieli przebyć długą i śmiertelnie niekiedy niebezpieczną drogę. Nie powinno być też zaskoczeniem, że gdy dostęp do Ziemi Świętej został – przez wyznawców islamu – całkowicie zablokowany, a chrześcijanie masowo mordowani, gdy próbowali dotrzeć do najświętszych miejsc swojej religii, doszło do krucjat, które nie tylko doprowadziły do powstania Królestwa Jerozolimskiego (wbrew czarnej legendzie miejsca wspaniałej kultury i głębokiej tolerancji), ale także przywróciły te miejsca pątnikom.
Ziemska Jerozolima pozostaje dla chrześcijan także symbolem nadziei na Niebo, na niebiańskie spełnienie. „I ujrzałem niebo nowe i ziemię nową, bo pierwsze niebo i pierwsza ziemia przeminęły, i morza już nie ma. I Miasto Święte – Jeruzalem Nowe ujrzałem zstępujące z nieba od Boga, przystrojone jak oblubienica zdobna w klejnoty dla swego męża. I usłyszałem donośny głos mówiący od tronu: «Oto przybytek Boga z ludźmi: i zamieszka wraz z nimi, i będą oni Jego ludem, a On będzie BOGIEM Z NIMI” (Ap 21, 1-2) - głosi Apokalipsa św. Jana.
Trzecie miasto islamu
Św. Paweł zaznacza w Liście do Galatów, że „górna Jerozolima” będzie „matką” wszystkich chrześcijan. Słowa te, choć oczywiście, ich znaczenie jest alegoryczne i odsyła do rzeczywistości eschatologicznej, to jednak mocno przypomina o znaczeniu, jakie Jerozolima ma także dla chrześcijan. Jest ona zresztą, o czym często się zapomina, siedzibą starożytnych patriarchatów, a każde niemal wyznanie chrześcijańskie (katolicy, prawosławni, koptowie, syriacy, a nawet anglikanie) stara się mieć w nim swoją siedzibę.
Islam, choć dla niego najważniejsze miejsca świata znajdują się, gdzie indziej (w Mekce i Medynie) uznaje Jerozolimę za trzecie, co do ważności miasto. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Otóż, tak jak Żydzi, widzą oni w niej centrum wszechświata, miejsce, w którym spoczęła arka, a Mahomet (choć nie wynika to wprost z Koranu) miał pielgrzymować w czasie mistycznej pielgrzymki na koniu Al-Burāq z Mekki do Najdalszego Meczetu znajdującego się w Jerozolimie (Al-Masğid al-Aqsà).