W lutym 1939 roku w Zakopanem rozegrano ostatnie przed wojną Mistrzostwa Świata w narciarstwie klasycznym. Wiele medali zgarnęli reprezentanci Niemiec ze swastykami na piersiach. To był koniec magicznego międzywojnia w sercu Tatr. Jak rodził się czar kurortu pod Giewontem?
zobacz więcej
Rodząca się branża turystyki masowej podlegała resortowi komunikacji. W latach 30. XX wieku liczne protesty miłośników przyrody i dziewiczej urody Tatr wywołała budowa kolejki linowej na Kasprowy Wierch, której pomysłodawcą był Aleksander Bobkowski, wiceminister komunikacji i zapalony narciarz, a prywatnie zięć prezydenta Ignacego Mościckiego. Spór przerodził się w skandal, a w rolach głównych wystąpili orędownicy ochrony przyrody – tzw. ochroniarze – kontra zwolennicy budowy kolejki – tzw. kolejkowicze.
Antoni Słonimski zabrał głos w tej sprawie na łamach „Wiadomości Literackich”. „Ochraniarze przyznają, że kolejka jest pożyteczna, ale twierdzą, że jest nieestetyczna. A więc jest to coś w rodzaju kanalizacji. Można by więc sprawę rozstrzygnąć pewną dyskretną umową. Korzystać z kolejki, ale o niej nie mówić. Postępować tak jak postępujemy wobec normalnego klozetu” – radził skamandryta.
Bobkowski, dla przyjaciół Bob, był również działaczem sportowym oraz prezesem Polskiego Związku Narciarskiego. W dużej mierze dzięki jego osobistym wpływom i staraniom Zakopane było dwukrotnie organizatorem Mistrzostw Świata Federacji FIS. Na Kalatówkach powstał hotel służący organizacji zawodów narciarskich. Budowano także nowe obiekty sportowe: kolejkę na Gubałówkę, wyciąg saniowy w Kotle Gąsienicowym i w Sławsku.
Na fali „marusarzomanii”, która wybuchła dzięki sukcesom najlepszego wówczas polskiego skoczka Stanisława Marusarza, wybudowano ponad 30 skoczni narciarskich w różnych miejscowościach górskich, w tym zakopiańską Krokiew. Krytycy poczynań Bobkowskiego nie mogli mu wybaczyć ceprostrady prowadzącej z Morskiego Oka na Szpiglasową Przełęcz. W pierwotnym założeniu miała dotrzeć aż na Kasprowy Wierch, by latem amatorzy górskich wędrówek mogli skorzystać z kolejki linowej.