Cóż, Tesla nie rozumiał, że ludźmi kieruje nie tylko zdrowy rozsądek, ale też emocje. Był introwertykiem absurdalnie wierzącym w uczciwość partnera. Chciał zarobić tyle, aby mu wystarczyło na pracę nad kolejnym wynalazkiem. Po rozmowie z Edisonem oczywiście nie zobaczył obiecanego honorarium, tylko drzwi i wypowiedzenie.
Edison zabił słonia
Gdy spotkanie w 1886 roku z Alfredem S. Brownem, inspektorem Western Union i nowojorskim adwokatem Charlesem F. Peckiem, doświadczonymi w biznesie opartym o patenty, zaowocowało wreszcie stworzeniem firmy Tesla Electric Company, zaczął wcielać w życie i rozwijać swoje pomysły za 1/3 zysku z ich zastosowania.
Jakie to były wynalazki? Niektóre z nich, jak „turbina Tesli”, wykorzystująca zjawisko adhezji zamiast tarcia, znalazła zastosowanie dopiero na nuklearnych okrętach podwodnych i w nowoczesnych wiertłach dentystycznych.
Inne, z których najistotniejsze opisał na łamach portalu ciekawostkihistoryczne.pl Marek Więcek, to wspomniany tu już kilkukrotnie prąd przemienny, dostępny dziś we wszystkich gniazdkach elektrycznych.
Batalia o to, czy korzystać ze stałego czy zmiennego prądu, została ostatecznie wygrana przez Teslę pośmiertnie, dopiero po II wojnie światowej. Wcześniej Edison, aby pogrążyć Teslę i jego ideę, usiłował udowodnić, że prąd zmienny jest śmiertelnie niebezpieczny, w tym celu publicznie zabił takim właśnie prądem słonia.
Rezystory, kondensatory i cewki
Z czasem okazało się, że i jeden i drugi prąd jest niebezpieczny, ale prąd stały nie tylko „kopie” (co powoduje skurcz mięśni i uszkodzenia neuronów), ale także powoduje elektrolizę krwi.
Natomiast przewagą prądu przemiennego jest możliwość przesyłania energii elektrycznej na duże odległości. Dzięki transformatorom można łatwo podnosić jego napięcie podczas przesyłu, a więc opór stwarzany przez sam przewodnik, czyli zaizolowany drut, przestaje być gigantycznym problemem i elektrownia nie musi się znajdować na każdej ulicy. Nawet współcześnie, aby podnieść napięcie prądu stałego, najczęściej zamienia się go na zmienny, podnosi napięcie transformatorem i ponownie zamienia na stały.
Tesla skonstruował też wielofazowy silnik elektryczny, wykorzystujący własności prądu przemiennego. Napęd taki był bardziej efektywny od silników prądu stałego i bezawaryjny.