Stał się Luter w tym sensie, również jako skuteczny promotor rozwoju języka narodowego, na który przełożył i wydał wspaniale Pismo Święte, jednym z najważniejszych symboli rodzącego się nacjonalizmu niemieckiego (oczywiście w kategoriach XVI-wiecznych, a nie czasów Bismarcka czy tym bardziej Hitlera).
Luter świadomie odwołuje się do dumy niemieckiej: mamy swoją kulturę, swój język, i nie powinniśmy być poddanymi żadnej zewnętrznej władzy – ani papieża rezydującego w Rzymie, ani cesarza mającego swój dwór w kastylijskim Valladolid.
Oczywiście Luter tej narodowej „nuty”, rozbijającej wspólnotę średniowiecznej chrześcijańskiej Europy, nie wymyślił. Jego wystąpienie było tylko dopełnieniem procesów, które trwały od kilku przynajmniej wieków.
Warto jednak zwrócić uwagę, że twórca reformacji stał się symbolem niemieckości, a także ważnym elementem współczesnej polityki historycznej w Niemczech. Powstają o nim filmy fabularne, mające spopularyzować jego postać jako symbol niemieckiej odwagi w mierzeniu się ze sprawami najważniejszymi, brania przez energicznych Niemców odpowiedzialności za sprawy powszechne i śmiałego emancypowania reszty Europy z mroku rozmaitych przesądów. Pod niemieckim przewodem... To hasło zaczęło się urzeczywistniać w roku 1517.
Luter zakwestionował władzę Kościoła rzymskiego i oddał pole świeckim książętom. Skoro Kościół jest skorumpowany, pełną odpowiedzialność za organizację życia doczesnego ludzi powinno przejąć państwo. Kościół nie ma tu nic do powiedzenia, bo okazał się nieodpowiednim narzędziem nawet do regulowania życia duchowego ludzi. Teraz to książęta świeccy mieli przejąć pełną kontrolę nad regulowaniem życia ludzi na tym świecie. Kościół natomiast, już zreformowany, luterański, powinien zajmować się wyłącznie prowadzeniem dusz ku zbawieniu. Jednak inaczej niż czynił to wcześniej Kościół rzymski.
Bez miłosierdzia dla buntowników
Nacisk miał zostać położony na indywidualne poszukiwanie przez wiernych kontaktu z Bogiem – poprzez Pismo. Zasada separacji wiary – niejako sprywatyzowanej, zamkniętej we wnętrzu człowieka – od życia publicznego, które zostaje całkowicie oddane państwu, książętom świeckim, stała się niezwykle ważną przesłanką nowoczesności, a w każdym razie tego jej rozumienia, w którego centrum jest sekularyzacja.