Pokusa ostatecznego unieważnienia idei narodu jest ogromna, a w XX wieku po upadku komunizmu i zakończeniu zimnej wojny przybrała przede wszystkim postać liberalnego końca historii. Ma ona jednak swoje źródła w XIX wieku i rozwijała się równolegle do idei narodowych w dwóch zupełnie przeciwstawnych obozach – w obozie konserwatywnego internacjonalizmu Metternicha w imię zachowania porządku i w obozie komunistycznego internacjonalizmu Marksa w imię zniszczenia istniejącego porządku (w celu umożliwienia przyszłości).
Marek A. Cichocki: W Europie, w której rządzą naiwność i optymizm, Polacy tracą pewność własnej formy i swoje państwo, a także źródła stanowiące o ich odrębności i swoistości.
zobacz więcejPotępianie Romana Dmowskiego – zarówno w III RP, jak i w PRL – nic nie dało.
zobacz więcejTYGODNIK TVP, ul. Woronicza 17, 00-999 Warszawa. Redakcja i autorzy
1L. Greenfield, „Nationalism. Five Roads to Modernity”, Cambridge, Mass. 1992.
2 Y. Hazony, „The Virtue of Nationalism”, New York 2018, s. 16–20.
3 B. Anderson, „Wspólnoty wyobrażone”, tłum. S. Amsterdamski, Kraków 1997, s. 31 i n.
4 O. Halecki, „Historia Europy, jej granice i podziały”, tłum. J.M. Kłoczowski, Lublin 2000, s. 121–136.
5 W. Lippmann, „The Good Society”, Boston 1937, s. 45 i n.
6 A. de Tocqueville, „O demokracji w Ameryce”, tłum. B. Janicka, M. Król, t. 2, cz. I, rozdz. VII.
7 E. Hobsbawm, „Narody i nacjonalizm po 1780 roku”, tłum. J. Maciejczyk, M. Starnawski, Warszawa 2010.
8 B. Anderson, dz. cyt., s. 147.
9 A. Walicki „Naród. Nacjonalizm. Patriotyzm. Prace wybrane”, t. 1, Kraków 2009.