Oświecić ludzkość, żeby zapobiec cofnięciu się w barbarzyństwo: Lévi-Strauss podpisuje się pod uroczystymi deklaracjami założycieli UNESCO , lecz sprzeciwia się filozofii, którą tamci wyznają. W procesie wytoczonym barbarzyństwu oświecenie znajduje się obecnie na ławie oskarżonych, a nie na miejscu prokuratora, które zarezerwowali dla niego Léon Blum i Clement Attlee. Cel jest ten sam: obalić przesądy i zabobony, lecz żeby ten cel osiągnąć, nie innych trzeba otwierać na rozum, lecz samemu otworzyć się na rozum innych. Ciemnotę pokonamy w dniu, kiedy zamiast rozciągać na wszystkich ludzi kulturę, której jesteśmy depozytariuszami, będziemy umieli odżałować naszą uniwersalność, innymi słowy, kiedy ludzie zwani cywilizowanymi zrezygnują ze swojej wyimaginowanej wyższości i uznają, przenikliwie i z pokorą, że sami są odmianą tubylców. Obskurantyzm bowiem, który pozostaje naszym wrogiem, oznacza „ślepe odrzucenie tego, co nie nasze”
9, a nie opór, jaki napotyka w świecie szerzenie naszych wartości i właściwej nam formy rozumowania. Według Condorceta Zło bierze się z podziału gatunku ludzkiego na dwie klasy: ludzi, którzy wierzą, i ludzi, którzy rozumują. Myśl dzika i myśl uczona, logos i barbarzyńska mądrość, łatanina i formalizacja – wszyscy ludzie rozumują, odpowiada Claude Lévi-Strauss, najbardziej zaś łatwowierni i szkodliwi są ci, którzy uważają, że racjonalność jest wyłącznie ich udziałem. Barbarzyńca to nie negatyw człowieka cywilizowanego, „lecz przede wszystkim ten, kto w barbarzyństwo wierzy”
10. Jest winą oświecenia, że wpoiło tę wiarę Zachodowi i powierzyło swoim przedstawicielom nierealną misję zapewnienia promocji intelektualnej i rozwoju moralnego wszystkich ludzi na ziemi.
– Alain Finkielkraut
– przełożyła Maryna Ochab
TYGODNIK TVP, ul. Woronicza 17, 00-999 Warszawa. Redakcja i autorzy
Zdjęcie autora – Claude Truong-Ngoc / Commons Wikimedia
Tytuł pochodzi od redakcji Tygodnika TVP
Przypisy:
1 „Conférence des Nations unies en vue de la création d’une organisation des Nations unies pour la science et la culture, L ondres” 1945, s. 50.
2 Tamże, Clement Attlée, s. 34.
3 Tamże, Léon Blum, s. 35.
4 Markiz de C ondorcet, „Sur la nécessité de l’instruction publique”, przytoczone przez Catherine Kintzler w: „Condorcet (L’instruction publique et la naissance du citoyen)”, Le Sycomore, 1984, s. 270.
5 Claude Lévi-Strauss, „Race et histoire” w: „Anthropologie structurale II”, Plon, 1973, s. 378.
6 Tamże, s. 385.
7 Przytoczone przez Philippe’a Benetona w: „Histoire des mots: culture et civilisation”, Presses de la fondation nationale des sciences politiques, 1975, s. 47.
8 Claude Lévi-Strauss, Przedmowa, w: „Spojrzenie z oddali”, tłum. W. Grajewski, PIW, Warszawa 1993, s. 56.
9 Claude Lévi-Strauss, „Smutek tropików”, tłum A . Steinsberg, PIW, Warszawa 1964, s. 356.
10 Claude Lévi-Strauss, „Race et histoire”, op. cit., s. 384.
Ilustracje:
Indianin z brazylijskiej grupy etnicznej Bororo celuje strzałą podczas zawodów łuczniczych na XII Igrzyskach Ludności Rdzennej w Cuiabie, 12 listopada 2013. Fot. Paulo Whitaker / Reuters / Forum
Alain Finkielkraut „Porażka myślenia”, przełożyła Maryna Ochab, wydanie drugie, poprawione, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2023