„Kraina miodu” (reżyseria – Ljubomir Stefanov, Tamara Kotevska) jest raportem z zakątka Europy, w którym współczesność miesza się ze starą wiejską rzeczywistością. A ludzie, prości ludzie zderzają się ze sobą, spotykają i rozstają, zadają sobie ból i ofiarują radość starając się po prostu przetrwać, żyć szczęśliwie.
Pięćdziesięcioletnia Hatidze nigdy nie wyszła za mąż. Mieszka ze schorowaną matką w pustoszejącej macedońskiej wiosce. Nie ma tam asfaltowych dróg, nie ma prądu, brak bieżącej wody. Stare radio wyłapuje z eteru dźwięki zachodnich hitów, jakby z zupełnie innego, równoległego świata.
Hatidze hoduje pszczoły i kocha pszczoły. Raz na jakiś czas jeździ do odległego miasta, sprzedaje drożej niż inni swój miód. Jest przecież, wedle naszej nomenklatury, ekologiczny. Wraca z podarkami do matki, która od lat już nie wstaje z łóżka. Karmi ją miodem. Wspominają czasy, gdy we wsi było rojno i gwarno.
Pewnego dnia nieopodal ich domu osiedla się wielodzietna rodzina. Przyniesie ze sobą troskę o pieniądze, śmierć pszczół i skomplikowane międzyludzkie relacje.
Sztuczna inteligencja, I wojna światowa i włoska przestępczość zorganizowana
Nie dziwi fakt, że Millennium Docs Against Gravity Film Festival z roku na rok przyciąga coraz większą publiczność. Festiwalowe uniwersum się rozrasta.
MDAG to także filmy dokumentalne o rozwoju sztucznej inteligencji i o tym, jak ludzie szukają w niej ukojenia samotności („A to mój przyjaciel robot”, reżyseria – Isa Willinger). To pierwsza dokumentalna super-produkcja Petera Jacksona – „I młodzi pozostaną”, film o I wojnie światowej zrobiony tylko na podstawie materiałów archiwalnych, pod względem techniki realizacji bardzo podobny do naszej „Niepodległości”. To także „Ustrzelić mafię” (reżyseria – Kim Longinotto). Bohaterka tego obrazu, włoska fotoreporterka Letizia Battaglia fotografowała ludzi Cosa Nostry i jej ofiary. W filmie bezwzględnie zostaje zdemaskowany „romantyczny mit” włoskiej przestępczości zorganizowanej.
Nie byli Państwo w tym roku na MDAG? Proszę szukać festiwalowych filmów w kinach. I znaleźć nieco czasu dla tego wydarzenia w przyszłorocznym kalendarzu.
– Krzysztof Wołodźko
TYGODNIK TVP, ul. Woronicza 17, 00-999 Warszawa. Redakcja i autorzy