Nowosielski z radością brał udział w wystawach, wielokrotnie pokazywane w Zachęcie obrazy przyciągały tłumy, nie mniejszy sukces odniosła zorganizowana w Sukiennicach wystawa „Widzieć i rozumieć”, gdzie obrazy artysty pokazano tuż obok kompozycji Brzozowskiego, Kantora, Stanisława Fijałkowskiego i Ryszarda Winiarskiego, a liczne nagrody i wyróżnienia potwierdzały jego niezagrożoną niczym pozycję.
„Świeckie” ikony biły na głowę namalowane przed laty obrazy, a ukazywane od tyłu kobiety na zawsze wpisały się do kanonu współczesnej kultury. Już nikomu nie musiał udowadniać, że jest mistrzem tej samej klasy co Amadeo Modigliani.
Chętnie eksperymentował, a ciemne, dzielące na równe płaszczyzny linie Nowosielski zastąpił smolistą czernią. Jasne, wywodzące się z czerni i czerwieni linie syntetycznie rozświetlone, nałożone na wykadrowane postacie kreski to najpóźniejszy styl malarza. Pochodzące z mroku i zaświatów kolory uzupełniające symetryczne kreski, lśniące, ekstatyczne barwy porównywane do znajdowanych w Azji rubinów nadawały postaciom zmęczony wygląd. Żywe porywające do tańca barwy są osobnym bytem, karmią się emocjami i przeciwstawnymi symbolami. Utożsamiają z odwiecznymi prawdami, mitami i marzeniami.
Przypominające obraz po zmartwychwstaniu spalone od słońca ciała zasługiwały na osobną kontemplację. Przepełnione smutkiem ograniczone do symboli płótna są osobistą wizją malarza, w której wzajemnie przenikająca się rzeczywistość i sny dawały złudzenie panowania nad życiem i śmiercią. A co o tych dziełach twierdził artysta?
„(...) ja w moim działaniu artystycznym, a przynajmniej w moich intencjach, odbywam drogę odwrotną, to zn. najbardziej infernalne elementy Erosa staram się przenosić, przywracać ich sens metafizyczny, duchowo pozytywny”.
Całe życie
W 2023 roku z okazji 100. rocznicy urodzin malarza w Warszawie, Krakowie, Supraślu i Łodzi otwarto wiele niezwykłych wystaw, w ramach których pokazano kilkadziesiąt wybitnych pochodzących z różnych okresów twórczości dzieł. Część z nich w warszawskiej Kordegardzie – do końca czerwca 2023 roku zbiory galerii zasiliło kilka niezapomnianych aktów. Pokazano m. in. „Gimnastyczki” i „Akrobatki”, koneserom martwych natur przypadły do gustu prace inspirowane obrazami Tadeusza Kantora, a miejskie pejzaże dopełniły wyglądu wystawy.
Nieco inaczej twórczość Nowosielskiego ukazano w Muzeum Narodowym w Krakowie. Podzielona na trzy części wystawa skupiła się na krajobrazach, cielesności, zapomnianych i pomijanych abstrakcjach, ale za najciekawszą uchodził fragment poświęcony ikonom. Zakotwiczone w duchowości, częściowo pochodzące z muzealnej kolekcji, częściowo z Pałacu Biskupa Erazma Ciołka prace zaskakują symetrią, brakiem światłocienia, perspektywy i tylko na pozór nie pasują do abstrakcyjnego, wyobcowanego otoczenia.
Od 5 grudnia 2023 roku w Zamku Królewskim w Warszawie można obejrzeć zaskakujące dzieła Nowosielskiego zestawione z pracami innych artystów.
Sfery sacrum i profanum przenikały się, oddziaływały i dowodziły, że jedynie poprzez emocje możliwe jest odczytanie jego symbolicznej, metafizycznej sztuki. Zaklęte w bezruchu postacie żyły własnym życiem, nieruchome, natchnione spojrzenie, płaskie linie i duże oddzielone czarnymi kreskami przestrzenie świadczyły o „niebiańskim” malarstwie, w którym bohaterowie dzielili się z widzem przemyśleniami na temat eschatologii. Wyrażali strach, który od dawna towarzyszył Nowosielskiemu, uosabiali cnoty i myśli malarza. Byli alter ego malarza, który dla sztuki poświęcił całe życie.
–Małgorzata Giermaz
ODWIEDŹ I POLUB NAS
Autorka jest absolwentką historii sztuki
Wykorzystane w teście cytaty pochodzą z prac:
Jan Gondowicz, „Nowosielski”, Warszawa 2006
Jarosław Suchan, „Dlaczego Grupa Krakowska?” [w:] „Grupa Krakowska”, Kraków 1998
Klaudiusz Święcicki, „W kręgu II Grupy Krakowskiej: środowisko radykalnej awangardy plastycznej wobec zmian społeczno-politycznych w Polsce w latach 1945-1958”, [w:] „Historia Slavorum Occidentis” 1(4), 89-110, Toruń 2013
https://vod.tvp.pl/programy,88/ktoredy-po-sztuke-odcinki,274079/odcinek-102,S01E102,329119, [dostęp: 12.12.2023)
TYGODNIK TVP, ul. Woronicza 17, 00-999 Warszawa. Redakcja i autorzy
Wystawę prac Jerzego Nowosielskiego w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki można oglądać do 4 lutego 2024 roku;
Wystawa „Sztuka widzenia. Nowosielski i inni” w Zamku Królewskim w Warszawie dostępna do 3 marca 2024 roku.